اخبارجهان

انتقاد از سرکوب حقوق بشر توسط حکومت نظامی میانمار از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد

دو سال پیش در چنین روزهایی ارتش میانمار با کودتای نظامی علیه دولت قانونی این کشور، قدرت را در دست گرفت و در طول این مدت انواع ظلم، ستم، اذیت، آزار، شکنجه و حتی قتل علیه شهروندان این کشور را مرتکب شده و اعمال کرده است.

حالا اما، مقام های سازمان ملل متحد یک بار دیگر به انتقاد شدید حکومت نظامی میانمار پرداخته و اعلام کرده اند که چشم انداز روشنی حداقل در کوتاه مدت برای آینده این کشور، در افق نمی بینند.

فولکر تورِک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خشونت فزاینده و سرکوب گسترده رهبران نظامی میانمار که با هدف حفظ سیطره آهنین خود بر قدرت، اعمال می شود را محکوم کرد.

وی در این باره گفت: از دو سال پیش یعنی زمانی که ارتش میانمار قدرت را در اول فوریه ۲۰۲۱ میلادی با کودتای نظامی علیه دولت دموکراتیک این کشور در دست گرفته، بحران در میانمار عمیق تر شده است.

در همین حال جرمی لارنس، سخنگوی فولکر تورِک، گفت: میانمار دستخوش یک قهقرایی عظیم و عمیق در زمینه حقوق بشر شده است.

وی افزود: خشونت، با بی توجهی کامل به تعهدات قانونی ارتش برای حمایت از غیر نظامیان، از کنترل خارج شده و دیگر بر اساس قوانین بین المللی نیست.

او ادامه داد: لذا ارتش برای اینکه در امان بماند، غیر نظامیان را مورد هدف قرار داده و آنها به قربانیان حملات توپخانه ای هدفمند و بی رویه تبدیل شده اند. اعدام های غیر قانونی و شکنجه های بازداشت شدگان و حتی سوزاندن روستاهای مختلف نیز از دیگر اقدام های ارتش برای حفظ قدرت بوده است.

بر اساس آمار رسمی دست کم ۲۸۹۰ نفر مستقیما توسط ارتش کشته شده اند. البته دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد معتقد است که آمار واقعی خیلی بیشتر از این عدد است.

گزارش ها حاکی از آن است که اقدام علیه مردمِ غیر نظامی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را در میانمار آواره کرده و خشونت و اذیت و آزار بیش از ۷۰۰ هزار نفر را مجبور به ترک کشور کرده است.

به گفته مقام های سازمان ملل، چشم انداز روشنی برای برون رفت از بحران فعلی میانمار وجود ندارد.

گفتنی است، ماه گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای بی سابقه علیه دولت میانمار تصویب کرد که در ۷۰ سال اخیر بی سابقه بوده و در آن بر لزوم پایان فوری همه انواع خشونت در سراسر این کشور تاکید کرد.

ناگفته نماند نزدیک به یک میلیون شهروند میانماری در اردوگاه های آوارگان در کشور بنگلادش به سر می برند که بیش از ۷۰ % آنان را مسلمانان تشکیل می دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا