اخباراروپاجهان

بیانیه سازمان شیعه رایتس واچ به مناسبت روز جهانی قربانیان کشتار دسته جمعی جنگ جهانی دوم

روز ۲۷ ژانویه، روز جهانی قربانیان کشتار دسته جمعی جنگ جهانی دوم، در تاریخ ثبت شده است.

به همین مناسبت سازمان دفاع از حقوق شیعیان “شیعه رایتس واچ” از مراکز مرتبط با دفتر بزرگ مرجع جهان تشیع، آیت الله العظمی سید صادق شیرازی دام ظله، که مقر آن شهر واشینگتن آمریکاست، بیانیه ای رسمی صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه که نسخه ای از آن بدست خبرگزاری اخبار شیعه رسید، آمده: در حالی، به روز جهانی قربانیان کشتار دسته جمعی جنگ جهانی دوم رسیده ایم که شاهد افزایش خشونت و نفرت نسبت به اقلیت های دینی و نژادی در جهان هستیم. این مناسبت بین المللی را مغتنم می شماریم تا به خطراتی که بشر را در این زمینه تهدید می کند و باعث افزایش نفرت و تعصب کور کورانه بین بشر می شود، هشدار دهیم.

این بیانیه افزود: کشتار دسته جمعی از جنایت هایی است که باید به آن توجه ویژه ای کرد زیرا دستاورد کینه، نفرت و تعصب طولانی مدتی است که از طریق فعالیت های رسانه ای و برنامه ریزی شده به وجود می آید که در ظاهر، هدف آن تحقق منافع دینی و نژادی و رسیدگی به بحران های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است اما شرایط ویژه ای را به وجود می آورد و برای جلوگیری از رخ دادن آن، باید گام های خاصی برداشته شود.

سازمان دفاع از حقوق شیعیان “شیعه رایتس واچ” در ادامه این بیانیه افزود: اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از انتشار نفرت و تعصب از مهم ترین گام ها در این زمینه است. آماده سازی افکار عمومی برای مقابله با این مساله و حل مشکل از طریق کانال های رسمی هم از دیگر اقدام های لازم به شمار می رود. در واقع جهت های رسمی باید با بررسی دقیق و موشکافانه این موضوع، به برخورد با عوامل این گونه اقدامات، بپردازند.

این بیانیه افزود: ما در سازمان “شیعه رایتس واچ”، هدف خود را دفاع از حقوق شیعیان جهان قرار دادیم و معتقدیم که رفتارهای نژاد پرستانه در جهان متاسفانه منتشر شده و مانع از زندگی مسالمت آمیز بشر در کنار یکدیگر شده است. دفاع ما از حقوق شیعیان، بر پایه دفاع از حقوق بشر است لذا در کنار مظلومان ایستاده ایم تا با هرگونه رفتار تبعیض آمیزی برخورد کنیم.

ما هرگونه ایدئولوژی تبعیض آمیز و افراطی چه در افغانستان و پاکستان و چه در هر جای دیگر جهان باشد را محکوم می کنیم بخصوص اینکه نمونه آن را اخیرا علیه دختران و زنان در زمینه ممنوعیت تحصیلی توسط ط۱لبان مشاهده کرده ایم. نمونه دیگر چنین رفتار تبعیض آمیزی را هم در آتش زدن قرآن کریم به عنوان کتاب مقدس مسلمانان جهان در سوئد مشاهده کرده ایم. ما تعرض به اماکن دینی مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و سایر ادیان و مذاهب، به حساب آزادی بیان یا سرکوب دیگران را هم محکوم می کنیم.

ما در پایان همه نخبگان، فرهیختگان، و شخصیت های برجسته در ادیان و مذاهب مختلف را به دادن دست در دست یکدیگر با هدف بالا رفتن ارزش های آسمانی و انسانی دعوت می کنیم و آنان را به تلاش برای مقابله با هرگونه رفتار تحریک آمیز علیه یکدیگر دعوت می نماییم.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا