اخبارجهانسوریه

هشدار شورای امنیت درباره سوریه: ۷۰ % مردم سوریه به کمک نیاز دارند

بیش از ۱۲ سال از آغاز درگیری و بحران در کشور سوریه، زمان می گذرد و در طول این مدت، حجم بسیار وسیعی از زیر ساخت های این کشور، آسیب دیده و یا به طور کامل از بین رفته است.

این مساله باعث شده که تاثیر مستقیمی بر زندگی شهروندان سوریه داشته باشد بطوری که اکنون ۷۰ % مردم این کشور به کمک نیاز دارند.

جلسه اخیر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، موضوعات مختلفی را مورد بحث و بررسی قرار داد، از جمله پرونده وضعیت کشور سوریه.

در این جلسه که هفته گذشته برگزار شد، مقام های ارشد شورای امنیت، نسبت به وضعیت بحرانی مردم سوریه هشدار داده و اعلام کردند که با گذشت ۱۲ سال از آغاز جنگ در سوریه، اکنون بیش از ۷۰ % از مردم این کشور به کمک نیاز دارند.

در همین راستا “گیر پدرسن” فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در این جلسه گفت: با گذشت ۱۲ سال از آغاز بحران در سوریه، همچنان این کشور متلاشی است و با مشکلات اقتصادی مواجه است و پیشرفت سیاسی در این کشور بسیار  محدود بوده و بحران آوارگی شهروندان سوریه در کشورهای مختلف جهان، دیده می شود و شهروندان سوری به کمک مبرم نیاز دارند.

وی در ادامه افزود: در حالی سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز شده که مردم سوریه همچنان در یک بحران عمیق انسانی، سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی و حقوق بشری به سر می برند و در پیچیدگی و مقیاس غیر قابل تصوری قرار دارند.

وی در ادامه با تشریح وضعیت فعلی و تحولات اخیر در این کشور، درخواست حمایت بشر دوستانه شورای امنیت سازمان ملل متحد از مردم این کشور را مطرح کرد.

او همچنین برای پایان یافتن بحران این کشور، اولین اولویت را آتش بس سراسری با هدف حل و فصل مناقشات موجود، دانست.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه افزود: سال ۲۰۲۲ شاهد بازگشت آرامش، امنیت و ثبات نسبی به سوریه بودیم اما در چند وقت اخیر باز هم مناطق شمال سوریه ناآرام شده و شاهد بمباران  حملات هوایی علیه این مناطق بوده ایم لذا وضعیت وخیم است.

او ادامه داد: علاوه بر د۱عش، هسته هایی از گروه های مختلف نظامی و غیر نظامی در مناطق مختلف این کشور حضور دارند.  البته بنده بخاطر تصویب قطعنامه ۲۶۷۲ در اوایل ماه ژانویه ۲۰۲۳ در شورای امنیت تشکر می کنم زیرا این قطعنامه راه را برای ارسال مواد غذایی، دارو و سایر تجهیزات حیاتی از طریق مرز ترکیه به سوریه هموار می کند اما این کافی نیست زیرا مردم سوریه با فقری بی سابقه دست و پنجه نرم می کنند و حتی از خدمات اولیه هم محروم هستند و زمستان سختی در پیش دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا