اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی دام ظله: حق قانون‌گذاری و حق حاکمیت مختص به خدای متعال و چهارده معصوم علیهم السلام است لذا قوانینی که حکومت‌ها وضع می‌کنند اگر از قرآن و عترت پیامبر صلی الله علیه و آله گرفته نشده باشد مشروعیت ندارد

در نشست علمی بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله که روزانه با حضور علما ، فضلا و عموم مؤمنان در بیت معظم له در شهر مقدس قم برگزار می‌شود ، یکی از سؤال‌هایی که سه‌شنبه‌ 17 جمادی الاخر 1444 از معظم له پرسیده شد این بود که: قانون‌هایی که دولت‌ها و ملت‌ها وضع می‌کنند اعتبار شرعی دارد؟

آیت الله العظمی شیرازی در پاسخ فرمودند

(((خدای متعال فرموده: «إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ» (الأنعام57 – یوسف 40 و67)؛ إن در این آیه نافیه است، حق قانون‌گذاری و حق حاکمیت مختص به خدای متعال است سپس خدای متعال حق حاکمیت را به پیامبر صلی الله علیه و آله و بعد ایشان به امیرمومنان علیه السلام و سپس به یازده امام معصوم علیهم السلام احاله فرمود و امام زمان علیه السلام نیز در عصر غیبت کبری حسب توقیع شریف که فرموده: «فإنهم حجتي عليكم و أنا حجة الله» (وسائل الشیعة ج27 ص140). به مجتهدان و فقهاء جامع الشرایط احاله فرمودند بنابر این قانون گذاری برای احدی جایز نیست چنانچه حق حاکمیت برای احدی جز خدای متعال، رسول اکرم و اهل بیت سپس فقهای جامع الشرایط و آن که آنان او را تعیین می کنند، نمی‌باشد.

مؤمنین هم با تکرار، اصرار و مثابره به حکومت‌ها اعلام کنند که قانونی جز قانون اسلام را نمی خواهند، و می‌خواهند که قوانین اسلامی جاری شود؛ زیرا قانونی که از کتاب الله و عترت پیامبر صلی الله علیه و آله گرفته نشده باشد مشروعیت ندارد.))

در نشست علمی سه‌شنبه‌ 17 جمادی الاخر همچنین سؤال‌های مختلف دیگری درباره: علت درخواست حضرت موسی از خدا که برادرش هارون را با او همراه کند ، در صورت عدم بیان تکبیرها و فرازهای نماز میت توسط افرادی که در صفوف اول هستند آیا نماز شخصی که مثلا در صف پنجم است برای میت کافی است؟ ، قضای نماز و روزه والدین ، چرا امام حسین علیه السلام بجای حفر خندق در قضیه عاشورا ، همان وقت را صرف رسیدن به آب نکردند ، چرا حضرت عباس علیه السلام در عاشورا برای آب آوردن از نهر فرات به قسمتی رفتند که سربازان حضور داشتند؟ ، آیا همۀ احکام عمل واجب در عمل مستحبی مثل آن جاری است؟ ، امکان رکنی یا غیر رکنی بودن شرط مانند جزء ، اگر در شهری فقط نان سبوس‌دار استفاده می‌شود ، آیا زکات دهنده می‌تواند نان غیر سبوس‌دار به فقیر بدهد؟ ، گفتن جمله سلام علی المرسلین در نماز ، بدون اینکه قصد قرآن بودن آن شود ، حکم خواندن یا شنیدن آیه سجده در حالت سجده ، مقصود از روایت «من استشفى بغير القرآن فلا شفاه الله» ، حکم ذبح حیوان بدون تسمیه ، حکم صید لهوی ، حکم کتمان شهادت ، منظور از آیه «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ» ، فلسفه خلق بندگانی که خدا را عبادت نمی‌کنند ، پرسیده شد که آیت الله العظمی شیرازی دام ظله به یکایک سؤال‌ها با سعه صدر پاسخ دادند.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه 6 راس ساعت 11:15 دقیقه به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا