اخبارافغانستانجهان

سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان ترور علمای شیعه افغانستان را محکوم کرد

طی یک ماه گذشته ، چند حادثه تروریستی مشابه ، باعث شهادت چند شهروند شیعه ی هزاره در افغانستان شد ، در میان جان باختگان چند عالم دینیِ شیعه ، طی حمله ی افراد مسلح ناشناس به شهادت رسیدند.

طالبان تاکنون در باره ی این حادثه و حوادث مشابه قبلی ، هیچ اظهار نظری نکرده است.

پس از استقرار طالبان در افغانستان ، شیعیان هزاره از امنیت جانی کافی برخوردار نبوده و هر لحظه بیم آن می رود که تعدادی از آنان به دلیل حملات تروریستی مشابه در نقاط مختلف افغانستان ، در کام مرگ گرفتار شوند ، بر همین اساس برخی از تحلیلگران معتقدند که ضروری است تمهیدات لازم در جهت حفظ جان و امنیت آنان به هر نحو ممکن در نظر گرفته شود .

پاسخگو کردن دولت طالبان از سوی گروه ها و شخصیت های موثر شیعه ی افغانستان و پیگیری های ممتد برای یافتن عاملان این جنایت‌ها از دیگر راهکارهای موثری است که تحلیلگران بر این باورند برای پایان دادن به این گونه حوادث تلخ می تواند تاثیرگذار باشد.

بسیاری از ناظران تصور می کنند که شیعیان و هزاره های افغانستان ، ظرفیت ها و توانمندی لازم برای حل این معضل پیش آمده را داشته باشند و بایستی با همفکری افراد موثر و علاوه بر آن ، با بهره گیری از ظرفیت های بین المللی ، دولت طالبان را ملزم به چاره جویی موثر در این زمینه نمایند .

علاوه بر آن تحلیلگران این واقعیت را مورد تاکید قرار داده اند که نقش کشورهای مسلمان منطقه و نیز نهادهای حقوق بشری و هم چنین شخصیت ها و گروه های دینی شیعه در سر تا سر جهان و موضع گیری قاطع آنان در قبال این جنایات ، بدون تردید در این زمینه تاثیرگذار بوده و می تواند دولت طالبان را در برابر این جنایات پاسخگو کرده ، و امنیت نسبی شهروندان شیعه ی هزاره را تامین نماید .

در همین راستا سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان ، جنایات فجیع اخیر سازمانهای تروریستی در افغانستان که منجر به شهادت تعدادی از علمای شیعه در شهر هرات و دیگر شهرهای افغانستان شده را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری اخبار شیعه ، این سازمان در بیانیه‌ای نوشت : در حالی که نقض مداوم حقوق شهروندان شیعه توسط مقامات طالبان در دستور کار قرار گرفته ، بر اساس گزارش منابع حقوق بشری ، طی دو هفته گذشته ، گروه‌های تروریستی مسلح اقدام به ترور تعدادی از علمای شیعه در ایالت هرات و چند ایالت دیگر کرده اند.

شیعه رایتس واچ در ادامه نوشته در حالی که نقض مداوم حقوق شهروندان شیعه توسط مقامات طالبان در حال انجام است ، این سازمان مسئولیت شهادت علمای شیعه را متوجه طالبان می داند ، و بدون تردید مسئولیت این جنایات تروریستی را بر عهده دارند.

سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان هم چنین تاکید کرده که طالبان ، گروهی است که به صورت غیرقانونی قدرت را به دست گرفته و در افغانستان تسلط یافته است ، در عین حال این گروه موظف است که نقش خود را به عنوان دولت مستقر ، در حمایت از مردم افغانستان را بدون هیچ گونه تبعیض مذهبی و نژادی ایفا نماید.

شیعه رایتس واچ در ادامه نوشته است : طی سال‌هایی که طالبان قدرت را در دسته گرفته ، ترورهای بیشماری علیه افراد و شخصیت های غیرنظامی با موقعیت‌های مختلف اجتماعی انجام شده ، در حالی که طالبان در قبال این جنایات ، سکوت کرده و به دنبال پنهان کردن جنایات خونین در حال وقوع است.

در خاتمه این بیانیه، سازمان جهانی دفاع از حقوق شیعیان ، نسبت به خطر تداوم این جنایات و تکرار فجایعی از این دست ، علیه مردم بیگناه هشدار داده ، و از تمامی فعالان سیاسی اجتماعی و حقوق بشریِ محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای اعمال فشار به منظور پایان دادن به نقض حقوق بشر در آن کشور دعوت نموده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا