آمریکااخبارجهان

افزایش نگرش مثبت نسبت به مسلمانان در ایالات متحده آمریکا

در دو دهه گذشته به ویژه بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، نگرش به مسلمانان در آمریکا روز به روز منفی تر شده بود.

اما بررسی های انجام شده نشان می دهد این نگرش در یک سال اخیر نسبت به قبل مثبت تر شده است.

موسسه بروکینگز در نظرسنجی خود در سال 2022 میلادی اعلام کرد: تعداد آمریکایی‌هایی که دیدگاه‌های اسلام‌هراسانه دارند، به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

این نظرسنجی نشان می دهد که دیدگاه های مطلوب نسبت به مسلمانان در ایالات متحده در طول هفت سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافت.

در سال 2016 میلادی 58 % از افرادی که در نظرسنجی بروکینگز شرکت کرده بودند، نظرات مثبتی نسبت به مسلمانان داشتند در حالی که تا می 2022 این تعداد به 78 % رسید.

نویسندگان این گزارش جدید، قائلند که دیدگاه آمریکایی ها درباره مسلمانان با افزایش لفاظی های اسلام هراسانه در دوره دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا شکل گرفت و در حقیقت این لفاظی های اسلام هراسانه تاثیر معکوس درباره نگرش نسبت به مسلمانان داشت.

به گفته آنها هدف قرار دادن مسلمانان در مبارزات انتخاباتی ترامپ راه را برای حمایت آمریکایی‌ها به‌ویژه دموکرات‌ها از مسلمانان حتی با وجود گسترش گفتمان ضد مسلمانان، هموار کرد.

همچنین بر اساس این نظرسنجی تعداد مخالفان با نامزد شدن یک مسلمان برای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا کاهش پیدا کرده است.

این نظرسنجی نشان می دهد که هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها نسبت به ایده رای دادن به یک نامزد مسلمان منعطف تر شده اند.

به این ترتیب آنطور که نظرسنجی جدید نشان می دهد، تعداد کل مخالفان در این زمینه از 31 % در سال 2016 به 26 % در سال 2022 کاهش یافت.

اما از سوی دیگر آنطور که نظرسنجی موسسه بروکینگز نشان می دهد ،با وجود روند رو به رشد مطلوبیت مسلمانان در میان آمریکایی ها افزایش قابل توجهی در حملات به گروه های مسلمان توسط برخی گروه های خاص وجود داشته است.

شورای روابط آمریکایی-اسلامی 9 % افزایش در حوادث اسلام هراسی را از سال 2020 و بالاترین تعداد شکایات حقوق مدنی در 27 سال گذشته از جمله افزایش 28 درصدی در حوادث ناشی از نفرت را ثبت کرده است.

«رید ریچاردسون» روزنامه نگار آمریکایی می گوید که صنعت حرفه ای ضد اسلامی در آمریکا هر روز قوی تر و خطرناک تر می شود.

وی با اشاره به وجود مجتمع ضد اسلامی در آمریکا، افزود: همانطور که کشور ما دارای مجتمع صنعتی نظامی متشکل از کمپانی های دفاعی کوچک و بزرگ است که رقابت تنگاتنگ دارند و در بسیاری از مواقع برای هم به طور مستقیم کار می کنند تا به نام «امنیت ملی»، در آمدی داشته باشند، مجتمع صنعتی ضد اسلامی نیز در این کشور وجود دارد.

ریچاردسون افزود: صنعت اسلام هراسی متشکل از شرکت های مشترک و گروه های لابی گری است که به نام ترویج آزادی بیان، حقوق زنان و امنیت ملی دست به اقدامات ضد اسلامی می زنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا