اخبارجهانعراق

مروری بر مرزهای زمینی ایران برای زوار اربعین

در سفرهای زمینی شناخت مسیر و شهرهای در طول راه ، فواصل مبدأ تا مقصد و وسایل نقلیه‌ای که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند از جمله ی مهمترین اطلاعات مسافرین محسوب می شوند.

 در آستانه اربعین حسینی سعید بهاری خبرنگاراخبارشیعه نگاهی انداخته به مرزهای ورودی زوار اربعین از ایران به عراق و فاصله آن‌ها تا عتبات عالیات در این کشور.

مشایه اربعین که امروزه از شناخته شده ترین شعائر حسینی به شمار می رود چند روزی‌ست که آغاز شده.

در آستانه اربعین حسنیی و با آغاز مشایه اربعین از نقاط مختلف کشور عراق به سوی شهر مقدس کربلا دیگر عاشقان اباعبدالله الحسین که شمار زیادی از ایشان ایرانی هستند خود را برای ملحق شدن به این خیل عظیم حسینی آماده می‌کنند.

از این رو نگاهی داریم به مرز های زمینی بین کشورهای ایران و عراق و فاصله جغرافیایی آن‌ها با شهر های مقدس در کشور‌ عراق.

1- پایانه ی مرزی مهران

پایانه مرزی مهران در استان  ایلام ایران یکی از پر ترددترین مرزهای زمینی ایران برای زوار اربعین عتبات محسوب می شود زیرا از نظر جغرافیایی نزدیکترین فاصله را تا کربلا و نجف دارد. در این مرز 60 گیت برای عبور مسافران در نظر گرفته شده است.

پس از عبور زوار از پایانه ی مرزی و ورود به خاک عراق خودروهای شخصی، ون و اتوبوس‌هایی در آنسوی مرز مستقر هستند که برخی از آن‌ها زائران را تا اولین شهر مرزی می‌رسانند و برخی دیگر عازم شهرهای زیارتی عراق می‌شوند. اما با توجه به اینکه زائران در ایام پیاده‌روی اربعین اغلب مسیر نجف به کربلا را بر می گزینند بیشتر ماشین‌ها هم به مقصد نجف می‌روند. البته برخی از ماشین‌های موجود در مرز مهران به بدره یا کوت رفته و از آنجا مجدد زائران باید به شهر مورد نظر بروند.

فاصله این پایانه ی مرزی از تهران 759 کیلومتر است که برای رسیدن به آن باید شهرهای ساوه همدان، اسد آباد، کنگاور، صحنه، هرسین، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، ایلام را پشت سر بگذارند.

همچنین فاصله ی این پایانه مرزی از شهر ایلام که دارای فرودگاه برای مسافرانی است که قصد دارند تا نزدیکترین نقطه جغرافیایی به این پایانه از نقاط مختلف ایران ابتدا از هواپیما استفاده کننده 85 کیلومتر است که بوسیله مسافرکش ها و اتوبوس می توانند فاصله ایلام تا این پایانه مرزی را حدودا یکساعت و نیم طی کنند.

موقعیت مرز مهران و فواصل آن با شهرهای مقدس عتبات عبارتست از ;

مهران تا کربلا ۲۸۰ کیلومتر

مهران تا کاظمین ۲۸۳ کیلومتر

مهران تا سامرا ۴۴۴ کیلومتر

مهران تا نجف ۳۰۳ کیلومتر

2- پایانه ی مرزی شلمچه

پایانه ی مرزی شلمچه در استان خوزستان ایران و در شمال غربی شهر خرمشهر و یکی دیگر از مبادی ورودی پر تردد به خاک عراق برای زوار اربعین می باشد.  فاصله ی این پایانه مرزی با شهر اهواز که دارای فرودگاه است 133 کیلومتر است که می توان این فاصله را حدودا یکساعت و پنجاه دقیقه با خودروی سواری و یا اتوبوس طی کرد.

حدفاصل تهران تا شلمچه 916 کیلومتر است و برای رسیدن به این پایانه مرزی از راه زمینی باید شهرهای ساوه، خرم آباد، دزفول، شوش و اهواز را پشت سر گذاشت.

فاصله شلمچه تا نجف 460 کیلومتر

فاصله شلمچه تا کربلا 549 کیلومتر

فاصله شلمچه تا کاظمین 621 کیلومتر

3- پایانه مرزی چذابه

همچنان در استان خوزستان ایران یک پایانه مرزی دیگر از جمله پایانه های مرزی فعال برای ورود به عراق جهت زوار اربعین می باشد که نامش پایانه مرزی چذابه در نزدیکی تنگه معروف چذابه است. این پایانه مرزی در شمال غربی شهر اهواز و با فاصله ای حدودا 122 کیلومتری مرکز استان خوزستان قرار دارد.

از تهران تا چذابه باید شهرهای ساوه اراک بروجرد خرم آباد اندیمشک را پشت سر گذاشت. فاصله زمینی تهران تا چذابه 770 کیلومتر است که زمانی حدودا 9 ساعت و نیم برای این مسیر را باید در نظر گرفت.

فاصله چذابه تا نجف 386 کیلومتر

فاصله چذابه تا کربلا  442 کیلومتر

فاصله چذابه تا کاظمین 443 کیلومتر

4- پایانه مرزی خسروی

پایانه ی مرزی خسروی در شهرستان قصر شیرین استان کرمانشاه ایران قرار دارد و از مرزهای فعال در سفر زوار اربعین برای ورود به خاک عراق و عزیمت به عتبات مقدسه می باشد.

حدفاصل تهران تا پایانه ی مرزی خسروی 695 کیلومتر است  که در این مسیر از تهران تا این نقطه ی مرزی باید شهرهای ساوه همدان اسد اباد کنگاور صحنه هرسین کرمانشاه اسلام آباد غرب سرپل ذهاب را پشت سر گذاشت.

فاصله ی این پایانه مرزی از مرکز استان کرمانشاه 198 کیلومتر معادل حدودا 2 ساعت و پنجاه دقیقه راه جاده ای است.

فاصله خسروی تا نجف 377 کیلومتر

فاصله خسروی تا کربلا 299 کیلومتر

فاصله خسروی تا کاظمین 189 کیلومتر

5 و 6 پایانه های مرز تمرچین و باشماق

این پایانه های مرزی از استان آذربایجان غربی ایران زوار را وارد منطقه اقلیم کردستان عراق می کنند و از دورترین مسیر های ورود زوار اربعین محسوب می شود و استقبال کمتری از آن می شود. این پایانه های مرزی در نزدیکی شهر های مریوان و پیرانشهر قرار دارند و پس از ورود به خاک عراق باید از شهر کردنشین اربیل عبور کنند که عملا بدلیل دوری راه به زوار توصیه نمی شود اما در مواقع ازدحام زوار در چهار مرز اصلی ورودی به خاک عراق بالاجبار این دو مرز برای زوار اربعین راه حل نهایی باقی می ماند.

 در کنار پایانه های مرزی زمینی میان ایران و عراق برخی از زوار اربعین که تمکن مالی لازم را دارند و از نظر جسمی هم توان تحمل مسیر زمینی را ندارند ترجیح می دهند برای آغاز پیاده روی اربعین از نجف خودشانرا با پرواز از شهرهای مختلف ایران و سایر کشورها به فرودگاه نجف برسانند. فرودگاه نجف اشرف روزانه پذیرای پروازهایی از ایران و دیگر کشورها است و زوار اربعینی براحتی می توانند بدون ویزا از این مرز راهی شهر نجف بشوند و راهپیمایی خود را آغاز کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا