اخبارافغانستانجهان

از تعطیلی مکاتب دخترانه تا محرومیت بانوان از تحصیل در دانشگاه ها؛ موجی از خشم داخلی و اعتراضات بین المللی علیه ط۱لبان

مقدمه مجرى: سنی های تندروی ط۱لبان در افغانستان از آخرین نمونه ی تحجر خود رونمایی کردند و با اعلام ممنوعیت تحصیل بانوان در دانشگاهها موجی از خشم و اندوه را بر جامعه زنان و دختران افغانستان تحمیل نمودند.

****

سنی‌های تندروی ط۱لبان با صدور دستور العملی ورود اساتید ، پرسنل و دانشجویان زن به دانشگاهها را ممنوع کردند.

یک سال و چهار ماه پیش بلافاصله پس از استیلای ط۱لبان بر افغانستان ابتدا دختران از تحصیل در مدارس ابتدایی و متوسطه محروم شدند و بعد از فشارهای گسترده در بعضی ولایات، تحصیل دختران صرفا در مقطع ابتدایی مجاز شمرده شد ولی دبیرستان ها که در افغانستان از واژه فرانسوی لیسه برای نامیدن آن استفاده می‌شود همچنان از پذیرش دختران در تمامی ولایات، منع می‌شوند و این ممنوعیت علی‌رغم قول‌های مکرر مقامات ط۱لبان هرگز لغو نشد.

در طول این 16 ماهه استیلای گروه سنی های تندروی ط۱لبان بر سرتاسر افغانستان همواره تلاش هایی برای جداسازی دانشجویان دختر و پسر و کشیدن پرده و دیوار بین دختران و پسران در کلاس های دانشگاه های افغانستان صورت گرفته بود اما با توجه به فشار سنگین افکار عمومی داخل و خارج بابت منع ورود دختران به دبیرستانها و تلاش ط۱لبان برای به رسمیت شناخته شدن از سوی مجامع جهانی انتظار نمی‌رفت ممنوعیت جدیدی به آنچه پیش از این رقم خورده بود اضافه شود.

در پی این ممنوعیت و محرومیت ورود و تحصیل و کار در دانشگاه های افغانستان بورد پیشتاز زنان افغانستان و جنبش زنان پیشگام با صدور بیانیه ای به این اقدام اعتراض کردند و خواهان اجرای عدالت و دستیابی به حقوق اولیه خود شدند.

این ممنوعیت خیلی زود با واکنش‌های بین المللی هم مواجه شد و سازمان ملل متحد و ترکیه و عربستان سعودی و قطر ممنوعیت سراسری ط۱لبان برای حضور زنان در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی را به شدت محکوم کردند؛ وزیر امور خارجه ترکیه گفت که این ممنوعیت نه اسلامی است و نه انسانی. وزارت خارجه عربستان سعودی، کشوری که خود به منع حقوق بانوان مشهور است نیز این تصمیم را مایه تعجب و حیرت انگیز دانست

حتی مولوی عبدالحمید، روحانی اهل تسنن ایران که همواره مدافع سنی‌های تندروی ط۱لبان بوده هم به این ممنوعیت واکنش نشان داد و آنرا محکوم کرد.

دانشگاه الازهر مصر هم تصمیم سنی‌های تندروی ط۱لبان برای ممانعت از تحصیل دختران افغانستانی در دانشگاه‌ها را محکوم کرد و آن را با شریعت اسلامی مغایر دانست.

واکنش‌های داخل افغانستان هم به ممنوعیت ورود زنان و دختران به دانشگاه ها گسترده بوده و جمعی از اساتید دانشگاه‌های این کشور در اعتراض به این ممنوعیت استعفا داده اند که شمار آن‌ها به 60 نفر رسیده است چرا که در نسخه متحجرانه اسلامی که سنی‌های تندروی طالبان به آن معتقدند به گفته ندا محمد ندیم بر زن واجب است که به مرد خدمت کند نه این‌که آموزش ببیند

اکنون مقامات ط۱لبان چشم امید به جامعه جهانی ‌دارند که به رسمیت شناخته شوند و افکار عمومی نیز می‌پرسند: جایی‌که به حسبنا کتاب الله‌شان هم عمل نمی‌شود، طالبان افغانستان را به کجا می برد؟

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا