اخبارجهان

بیگاری در صنعت خودروسازی.. سیاست دیگر دولت چین علیه مسلمانان

هر چه زمان می گذرد، گزارش های بیشتری درباره رفتارها و اقدام های دولت چین علیه مسلمانان ایغور منتشر می شود و حقایق پیدا و پنهانی را به گوش جهانیان می رساند، حقایقی که نشان از پایمال شدن حقوق این اقلیت مسلمان است.

در جدید ترین گزارش منتشر شده در این باره، از بیگاری و کار اجباری علیه کارگران اویغور در کارخانه های مختلف چینی بخصوص کارخانه های خودرو سازی پرده برداشته است.

شواهد جدید نشان می دهد خودروسازان در منطقه سین کیانگ که ساکنان آن را مسلمانان اویغور در غرب چین تشکیل می دهند، از کارگران بیگاری می کشند و آنان را به کار اجباری وا می دارند.

در همین راستا مرکز غیر دولتی “هلنا کندی” وابسته به دانشگاه “شفیلد هالام” که در زمینه تحقق عدالت بین‌المللی تلاش می کند، تحقیقات جدیدی درباره وضعیت کارگران در کارخانه های خودروسازی چین که بسیاری از کارگران آن را اویغورها تشکیل می دهند، انجام شده و به موضوع بیگاری آنان اشاره کرده است.

در این گزارش علاوه بر کارخانه های خودروسازی، به بیگاری کارگران مسلمان اویغور در کارخانه های فولادسازی، تولید لاستیک، آلمینیوم سازی، تولید مس و کارخانه های تولید قطعات خودرو اشاره هایی کرده است.

این گزارش برای استناد بیشتر، به شواهد برخی کارگران مسلمان اشاره کرده و مدارکی در این زمینه هم ارائه می دهد. 

لازم به ذکر است، بیگاری کشیدن از کارگران مسلمان تنها بخش کوچکی از ظلم و ستم دولت چین علیه اویغورها است. 

آمار نشان می دهد دولت چین، از سال 2017 تاکنون حدود یک میلیون اویغور و سایر مسلمانان ترک ِ تبتی را بازداشت کرده است.

آگوست 2022، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گزارش داد که سوء استفاده ها در سین کیانگ ممکن است جنایت علیه بشریت باشد.

ایالات متحده آمریکا هم ماه ژوئن امسال با هدف اعمال فشار علیه دولت چین برای متوقف کردن بیگاری در کارخانه ها، برخی شرکت های چینی را تحریم کرد و از ورود آنها به ایالات متحده، جلوگیری کرد.

برخی از این شرکت های مورد تحریم قرار گرفته، تعدادی از شرکت های خودرو سازی و تولید قطعات خودرویی بوده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا