اخبارافغانستانجهان

دست رد به سینه افغانستانی هایی که به بریطانیا خدمت کردند

بعد از روی کار آمدن سنی های تندروی ط۱لبان، میلیون ها شهروند افغانستان از ترس جانشان، تلاش کردند کشور خود را ترک کرده و به دیگر نقاط جهان پناه ببرند.

در این میان نزدیک به سه میلیون نفر تا به این لحظه از افغانستان خارج شده و به کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان پناه برده اند. ایران و پاکستان، هر کدام با حدود یک میلیون مهاجر افغانستانی، بیشترین کشورهای استقبال کننده از مهاجران این کشور جنگ زده هستند.

در همین حال بسیاری از افغانستانی ها تلاش کرده اند خود را به کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا برسانند. تعداد قابل توجهی از این شهروندان افغانستان آنهایی هستند که پیش از روی کار آمدن ط۱لبان، به بریتانیا خدمت کرده اند. آنها یا کارمند سفارت این کشور در کابل بودند یا با نیروهای نظامی و یا حتی برخی شرکت های برتانیایی حاضر در افغانستان همکاری می کرده اند و به آنها قول داده شده بود برای حفظ جانشان از خطر مرگ، به آنها پناهندگی بریتانیا داده شود،

اما اطلاعات و خبرهای دریافتی از این کشور حاکی از آن است که بیشتر این شهروندان، نتوانستند موافقت دولت بریتانیا برای حضور در این کشور را بدست آورند.

در همین راستا روزنامه انگلیسی آبزرور با انتشار گزارشی در این باره، نوشت: به اتباع افغانستانی که نزدیک به یک سال پیش وعده پناهندگی و اسکان در بریتانیا را داده بودند، در حالی که منتظر پاسخ دولت بریتانیا هستند، پاسخی داده نشد و آنها با شکنجه و مرگ روبرو هستند.

طبق طرح اسکان مجدد شهروندان افغانستان (ACRS) که ماه ژانویه ۲۰۲۲ راه اندازی شد، حتی یک نفر از افغانستان پذیرفته نشده و این ادعا را برانگیخته که وزرای انگلیس نسبت به این موضوع “بی تفاوت” هستند.

هدف از این طرح کمک به افغانستانی هایی بود که برای دولت بریتانیا کار می‌کردند یا به آن وابسته بودند، از جمله کارکنان سفارت آن و معلمان شورای بریتانیا که همه آنها با آسیب شدید ط۱لبان روبرو هستند. 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا