اخبارافغانستانجهان

از نماز جماعت ط۱لبان روی بام خانه‌های غصبی تا درخواست کارشناسان سازمان ملل برای تحقیق درباره سرکوب زنان

جنایت های سنی های تندروی ط۱لبان علیه شیعیان افغانستان بخصوص قوم هزاره، گویا پایانی نخواهد داشت.

بعد از جنایت اخیر ط۱لبان در قتل عام دو خانواده شیعه در ولایت دایکندی، این بار عکس اخراج شیعیان از خانه هایشان و خواندن نماز جماعت بر روی بام خانه های غصبی توسط ط۱لبان در فضای مجازی منتشر شده و خشم افکار عمومی را برانگیخته است.

از جنایت اخیر و وحشیانه سنی های تندروی ط۱لبان علیه دو خانواده در روستای «سیوک» شهرستان نیلی استان دایکندی افغانستان کمتر از یک هفته زمان می گذرد. جنایتی که در آن یک چهره سرشناس شیعی سر بریده شد و در میان شهدا چهار کودک و زن هم وجود داشتند.

خشم شیعیان و حتی افکار عمومی افغانستان و نیز برخی کشورهای جهان از این جنایت بر افروخته شد و انتظار می رفت که حداقل برای چند هفته هم که شده، تروریست های ط۱لبان دست از جنایت علیه شیعیلگان بردارند اما اخبار محلی حاکی از آن است که اقدام های ضد شیعی این سنی های تندرو بخصوص در دایکندی همچنان ادامه دارد.

ساکنان این استان اکثرا مشغول زراعت و کشاورزی هستند و دست‌کم در بیش از یک سال اخیر هیچ‌گونه فعالیت نظامی و هیچ گروه نظامی در این استان وجود نداشته است.

اما با وجود این هم، ساکنان این استان توسعه نیافته و محروم، تحت فشار شدید طالبان قرار دارند؛ از فشار سیاسی و نظامی گرفته تا فشار اقتصادی.

علاوه بر فشارهای اقتصادی مانند جریمه‌های سنگین مالی و جمع آوری مالیه‌های سنگین از مردم از سوی افراد طالبان، در یک هفته اخیر فشار نظامی این گروه بر مردم دایکندی افزایش بی‌سابقه یافته است.

منابع محلی گزارش داده‌اند که بعد از جنایت هفته گذشته، طالبان شش فرد غیر نظامی را از منطقه «وطمه» شهرستان خدیر استان دایکندی بازداشت کرده‌اند.

این افراد به اتهام داشتن «اسلحه» و «مخالفت» با طالبان بازداشت شده‌اند، در حالیکه هیچ‌گونه تلاش نظامی و غیرنظامی علیه طالبان در این منطقه مشاهده و گزارش نشده است.

در روزهای گذشته نیز تصویری از نماز جماعت طالبان بر بام یک خانه محقر در استان دایکندی نشر شده و به صورت گسترده دست به دست می‌شود.

بر اساس گزارش منابع محلی، این خانه از ساکنان شهرستان اشترلی دایکندی است که افراد طالبان صاحب آن و چند خانواده دیگر را کوچ داده‌اند.

کوچ اجباری شماری از ساکنان شهرستان دایکندی چندی قبل از سوی رسانه‌ها منتشر شد، اما به تازگی افراد طالبان در این خانه‌ها جابجا شده‌اند و به صورت گروهی بام یکی از خانه‌ها نماز جماعت و یا آنچه شهروندان افغانستان می‌گویند «نماز شکرگزاری» خوانده‌اند.

شهروندان افغانستان می‌گویند اگر طالبان به دین اسلام باور دارند و به دستورات دین اسلام عمل می‌کنند، آیا می‌دانند که نماز خواندن در مکانی که غصب شده باشد «جایز نیست.»

از سوی دیگر، به باور شهروندان افغانستان این مسئله نشان می‌دهد که طالبان با کوچ اجباری مردم، در تلاش تصرف خانه‌های آنها است تا این سرزمین‌ها را نیز همانند زمین‌های وسیع ارزگان و قندهار از شیعیان هزاره غصب کنند.

در همین حال کارشناسان سازمان ملل خواستار تحقیق در مورد سرکوب حقوق زنان در افغانستان به عنوان نوعی آزار جنسیتی شده اند، زیرا وضعیت زنان در افغانستان هر روز به دلیل سرکوب طالبان بدتر می شود.

کارشناسان اعلام کردند که در افغانستان، در ماه‌های اخیر شاهد افزایش نقض حقوق اساسی زنان بوده‌ایم که بر اساس یک خبر از سوی سازمان ملل متحد «شدید و غیر قابل قبول» است.

به گفته گزارشگران ویژه سازمان ملل، فعالان حقوق زنان در ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای مورد هدف، ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفته‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا