آسیااخبارایرانجهانجهان اسلام

کاهش 50 درصدی مصرف میوه در ایران

ایران کشوری چهار فصل با میوه هایی متنوع و طبیعتی فراگیر. اما مردم این کشور به دلیل کاهش توان خرید نمی توانند آنگونه که باید از این مواهب استفاده کنند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در همین راستا، رییس اتحادیه بارفروشان در ایران گفته: میزان عرضه صیفی‌جات در میادین افزایش یافته اما از سوی دیگر تقاضا کاهش یافته است.

دارایی نژاد علت کم شدن تقاضا را، کاهش 50 درصدی قدرت خرید مردم عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به وفور انواع پیاز در میادین، گفت: در زمینه عرضه سیب‌زمینی و پیاز با مشکلی مواجه نیستیم.

او ادامه داد: پیاز در اصفهان، تبریز و بندرعباس به اندازه کافی تولید می‌شود و هم اکنون بیش از نیاز داخلی پیاز در انبار‌ها موجود است.

دارایی‌نژاد با اشاره به کاهش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی برخی صیفی‌جات و سبزی‌ها در میدان، تصریح کرد: هویچ، کاهو، کاهو پیچ، شلغم، گل کلم در روز‌های اخیر افت قیمت را تجربه کردند.

وی در عین حال اذعان نمود که این کاهش قیمت ها نتوانسته عدد بزرگ کاهش خرید مردم را پاسخگو باشد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: این کاهش توان خرید تا آنجا پیش رفته که میوه هایی از قبیل پرتقال، کیوی، انار، سیب و نارنگی در میدان مانده است.

وی در عین حال مدعی شد که قیمت میوه ها در شب یلدا افزایش چندانی نخواهد داشت.

دارایی‌نژاد، بابیان اینکه از ۲۰ آذر میوه‌های شب یلدا در میدان عرضه خواهد شد، تصریح کرد: قیمت انار بنا به کیفیت مشخص می‌شود به عنوان مثال قیمت انار ساوه کیلویی ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان، قیمت انار شیراز کیلویی ۱۵ تا ۲۳ هزار تومان و قیمت انار دماوند کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان در میدان خرید و فروش می‌شود.

وی با اعلام قیمت انواع هندوانه، نیز گفت: قیمت هندوانه ساکاتا کیلویی ۵ هزار تومان و قیمت هندوانه بیضی صادراتی کیلویی ۶ تا ۷ هزار است.

او مشخص نکرد که این قیمت ها با چه میزان افزایش به دست مصرف کنندگانی می رسد که به گفته خود او دیگر توان خرید میوه هم ندارند.

تعداد زیادی از مردم در ایران به دلیل تورم های شدید بسیاری از مایحتاج زندگی خود مانند گوشت و مرغ و میوه را از سبد خانوار حذف کرده و یا کاهش داده اند.

این حذف ها و کاهش ها که به فراخور تورم های بوجود آمده در سال های گذشته و اکنون با نوسانات افزایشی مختلفی همراه بوده است، می تواند سلامت جامعه را به خطر بی اندازد.

جامعه ای که از کمبود دارو نیز رنج می برد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا