اخبارایرانجهان

بنا بر گزارش مرکز آمار ایران ; رشد نرخ تورم سالانه در ایران

بر پایه ی جدیدترین گزارش اقتصادی مرکز آمار ایران به رغم افت تورم ماهانه در گروه کالاهای خوراکی، رکوردداران رشد قیمت ماهانه یعنی «اجاره بها» و «بهداشت و درمان» به ترتیب با تورم ماهانه 3.7 و 4 درصد در این گروه دیده می شوند.

به گزارش روزنامه خراسان با گرایش همسو با دولت ایران، تازه ترین داده های مرکز آمار ایران از وضعیت تورم نشان می دهد که در آبان ماه، روند صعودی قیمت ها نسبت به مهرماه کند شده است.

بازدید دکتر واعظی از مرکز امار ایران

طبق این گزارش، در آبان ماه و در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل، مربوط به گروه «میوه و خشکبار» و گروه سبزیجات (گوجه فرنگی و پیاز) بوده است. این دو گروه کالا به ترتیب رشد قیمت 3.9 درصد و 2.1 درصدی نسبت به مهرماه داشته اند.

از سوی دیگر در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نیز گروه «بهداشت و درمان» (انواع دارو) و اجاره بها، با تورم ماهانه 4 و 3.7 درصد، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل تجربه کرده اند.

گروه «روغن ها و چربی ها» (روغن نباتی جامد و روغن مایع) نیز با کاهش 0.7 درصدی قیمت نسبت به ماه قبل روبه رو شده است.

اما اصلی ترین نرخ تورم، موسوم به نرخ تورم سالانه مربوط به متوسط قیمت ها در 12 ماه منتهی به ماه مدنظر، نسبت به 12 ماه قبل از آن است. طبق این آمارها، نرخ تورم سالانه، در آبان ماه به 44 درصد رسیده است. این شاخص از خرداد تاکنون که روند افزایشی داشته، ماهانه به ترتیب 39.4، 40.5، 41.5، 42.1، 42.9 و 44 درصد بوده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا