اخبارایرانجهان

رابطه شانه به شانه میان افزایش سرقت و تورم در ایران ، وقتی قشر فرودست، ناگزیر، گرفتار این آسیب ها می شود

گزارش سالنامه آماری مرکز آمار ایران حاکی از آن است که شمار سرقت‌های سال ۹۵ حدود ۳۴۳ هزار و ۴۲۵ فقره بوده و بنا به اعلام قوه قضائیه تعداد سرقت‌ها به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فقره رسیده است.

آمارهای بانک مرکزی ایران در سال ۱۴٠٠ رشد پا به پا و همانند میان سرقت از یک‌سو و تورم از سوی دیگر را بیان می کند.

گویا افزایش سرقت در ایران با رشد نرخ تورم ارتباط مستقیمی دارد ، به گونه ای که در فاصله پنج‌ساله ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ نرخ تورم سالانه حدود ۴.۴ برابر شده است.

آمارهای رسمی در ایران این واقعیت تلخ را نشان می دهد که میزان سرقت در پنج سال گذشته سیر صعودی پیدا کرده است ، طبق گزارش مرکز آمار ایران ، میزان سرقت پس از مصرف مواد مخدر، به عنوان دومین جرم در ایران به شمار می آید.

رشد نرخ تورم در ایران هم سال های زیادی است که به مرز هشدار رسیده و هم اکنون ایران یکی از ۱۰ کشور جهان با بالاترین نرخ تورم و یکی از هشت کشور جهان با افزون ترین نرخ فلاکت می باشد.

تورم و کاهش قدرت خرید مردم در ایران به آسیب‌های اجتماعی فراوانی منجر شده که فقر، بالا رفتن سرقت و کیف‌قاپی و زورگیری و اعتیاد و طلاق و مواردی از این دست ، فقط گوشه ای از پیامدهای آن است.

طی پنج سال پیش تا کنون تعداد سرقت ها در ایران بیش از چهار برابر شده ، مرکز آمار ایران ، تعداد سرقت‌ها در سال ۹۵ را حدود ۳۴۳ هزار و ۴۲۵ فقره گزارش نموده و در همین راستا معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ی ایران تعداد سرقت‌ها را حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فقره ذکر می کند.

این پدیده زمانی اهمیت افزون تر پیدا می کند که سازمان زندانهای ایران گزارش می دهد که حدود ۶۸ درصد از زندانی‌های ایران به دلیل جرم مواد مخدر و سرقت در زندان هستند و قبل از آن هم ، پلیس آگاهی تهران بزرگ گزارش داده بود که نیمی از سارقان ایران سرقت‌ اولی هستند.

سرقت دریچه‌های فاضلاب، علائم راهنمایی و رانندگی، سرقت از طلافروشی ، کیف‌زنی، سیم‌های برق و کابل‌های مخابراتی ، جیب‌بری، موبایل‌قاپی، پایه فلزی پل‌های عابر پیاده و مواردی از این دست ، از گونه های مختلف سرقت طی این سال هاست که بسیاری از این روش های سرقت ، در گذشته سابقه نداشته و به تازگی به شیوه های سرقت در ایران تبدیل شده است.

مجید ابهرى پژوهشگر اجتماعی می گوید : تعدادى از کودکان کار و کودکان خیابانی جیب بُرند و از آنها به عنوان نوچه سارق استفاده مى‌شود و ۵٠ تا ۷۵ درصد از سرقت لوازم اتومبیل به دست آنها انجام می‌شود ، آنها نزد جیب‌بُرهاى حرفه اى و با سابقه آموزش مى‌بینند.

آمارها بیانگر این واقعیت هستند که میان افزایش نرخ تورم و تعداد سرقت‌ها در ایران رابطه تنگاتنگ و مستقیمی وجود دارد ، بانک مرکزی ایران نرخ تورم در سال ۹۵ را تک‌رقمی و ۹ درصد گزارش نموده و مرکز آمار ایران نرخ تورم سال ۱۴۰۰ را ۴۰.۲ درصد اعلام کرده است. این بدان معناست که در این فاصله زمانی پنج ساله نرخ تورم حدود ۴.۴ برابر شده و میزان سرقت در این مدت تقریبا چهار برابر زیادتر شده است.

عبور سرقت‌های ایران از مرز یک میلیون فقره در سال در حالی است که حدود ۱۵ سال پیش شمار سرقت‌ها فقط حدود یک‌دهم میزان فعلی بوده است.

بر اساس گزارش سالنامه آماری مرکز آمار ایران در سال ۸۵ تعداد سرقت‌ها حدود ۱۳۰ هزار و ۴۹۵ فقره بوده که ظرف یک دهه یعنی تا سال ۹۵ به ۳۴۳ هزار و ۴۲۵ فقره رسیده است.

این مساله زمانی نگران کننده تر می شود که طی بررسی ها مشخص می شود که آمار سرقت‌ها طی یک دهه یعنی در فاصله بین سال ۸۵ تا ۹۵ حدود ۲.۶ برابر شده اما در سال‌های بعد تا به امروز تعداد سرقت‌ها رشد پرشتاب تری به خود گرفته است.

طبق گفته رضا مسعودی‌فر، قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تعداد سرقت‌ها در سال گذشته به یک میلیون و ۴۰۰ هزار فقره رسید و این بدان معناست که فقط ظرف پنج سال یعنی از سال ۹۵ تا سال ۱۴۰۰ شمار سرقت‌ها بیشتر از چهار برابر شده است.

تحلیلگران اقتصادی و اجتماعی بر این باورند که از آنجایی که میزان افزایش سرقت با شرایط اقتصادی و تورم نسبت مستقیمی دارد، شمار سرقت‌ها نیز با افزایش تورم بالا می‌رود ، البته عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا فرد یا افرادی مرتکب بزه سرقت شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا