اخبارجهانجهان اسلام

بیانیه بنیاد جهانی آیت الله العظمی سید صادق شیرازی به مناسبت روز جهانی شبکه های تلویزیونی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۲۱ نوامبر ۱۹۹۶ با تصویب قانونی، این روز را روز جهانی شبکه های تلویزیونی تعیین و نام گذاری کرد.

در همین راستا بنیاد جهانی آیت الله العظمی سید صادق شیرازی، روز گذشته به مناسبت روز جهانی شبکه های تلویزیونی بیانیه ای صادر کردند.

در بخشی از این بیانیه که نسخه ای از آن بدست خبرگزاری اخبار شیعه رسید، آمده: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اعتراف به نقش و اهمیت شبکه های تلویزیونی در ایجاد نظرات و هدایت افکار عمومی در مسائل مربوط به صلح و امنیت، در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۹۶، قانون شماره ۵۱/۲۰۵ را تصویب کرد و به موجب آن روز ۲۱ نوامبر بعنوان روز جهانی شبکه های تلویزیونی تعیین شد.

در آن روز، اولین سمینار بین المللی شبکه های تلویزیونی با حضور بزرگان و چهره های برجسته رسانه ای و به میزبانی سازمان ملل متحد برگزار شد و حاضرین درباره موضوعات مختلفی همچون اهمیت روز افزون شبکه های تلویزیونی در جهانِ امروز که جهانی در حال تغییر است، تاکید کرده و درباره راه های همکاری مشترک با یکدیگر به مذاکره و گفتگو پرداختند.

این بیانیه در ادامه افزود: شبکه های تلویزیونی در زمان فعلی فقط به معنی یک دستگاه سرگرم کننده عمومی نیست بلکه اندیشه و نظرات مختلف در قالب تولیدات سمعی و بصری جذاب در جهان پخش و مخابره می شوند تا بتوانند بیشترین تاثیر را گذاشته و مخاطب را جذب خود کرده و بیشترین مخاطب را در جهان بدست آورند.

این بیانیه همچنین می افزاید: پیشرفت بسیار زیاد تکنولوژی، شبکه تلویزیونی ساده را به یک سیستم بسیار با هوشی تبدیل کرد که اقدام به مهندسی مغز می کند و از طریق برنامه های خود، افکار عمومی را هدایت کرده و به تغییرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می کشاند. ما نمی دانیم که در آینده چه مدل تکنولوژی هایی در این زمینه به وجود خواهد آمد؟!

این بیانیه ادامه داد: “تلویزیونی شدن زندگی” پدیده ای است که واقعیت دارد و باید به آن اعتراف کرد. در بیشتر انسان ها، وضعیت به گونه ای شده که به تاثیرات این تولیدات بصری نمی اندیشند و متوجه آن نیستند که شاید حتی سم را با طعم عسل در دهان ما کرده و چنین محتواهایی را به خورد عقل و ذهنمان کنند.

بنیاد جهانی آیت الله العظمی سید صادق شیرازی در ادامه بیانیه خود آورده است: در داستانی که از امام علی علیه السلام نقل شده، آمده که آن حضرت روزی در حال رفتن به منطقه صفین بودند که از محل آثار کسری عبور کردند و ناگهان یکی از همراهان امام، با دیدن آثار، بهت زده شده و بیت شعری خواند و امام علی علیه السلام در پاسخ او فرمود: چه بهشت و چشمه هایی برای خود ساخته بودند و مقام و جایگاهی داشتند و غرق در چه نعمت هایی بودند اما همه را برای قوم دیگری گذاشتند و رفتند و زمین و آسمان بر آنها گریست. همه آنها وارث بودند سپس موروث شدند. آنها شکر نعمت نکردند بلکه دنیای خود را پر از معصیت کردند. وای بر شما اگر کفران نعمت کنید در آن صورت خیر نخواهید دید.

بیانیه بنیاد جهانی آیت الله العظمی سید صادق شیرازی همچنین افزوده: انواع شبکه های تلویزیونی چه ماهواره ای و چه آنتنی فرصتی بسیار ارزشمند در نشر محتوا برای بالا بردن جایگاه بشری در زمینه های مختلف دارند و میدان باز و وسیعی هستند که این فرصت را در اختیار همگان قرار می دهند، پس بهتر است از آن به خوبی استفاده کنند و در نشر اندیشه سلیم کوشا باشند.

در این بیانیه همچنین آمده: باید یادآوری کنیم مرجع بزرگ، مرحوم آیت الله العظمی سید محمد حسینی شیرازی قدس سره در این زمینه نمونه ای ارزشمند در جهان بود و از استعداد خاصی برخوردار بود که در این زمینه نسبت به دیگران پیشگام بود و در موضوعات مرتبط به شبکه های تلویزیونی از دیگران آینده نگر تر بود و خیلی زودتر از دیگران بر اهمیت این موضوع تاکید کرد به طوری که اواسط دهه نود قرن گذشته میلادی در حالی که جامعه و مردم درگیر موضوعات روز مره بودند، ایشان بر تاسیس شبکه های ماهواره ای شیعی با هدف نشر اندیشه و معارف اهل بیت علیهم السلام تاکید کردند و بر لزوم حضور پیروان اهل بیت علیهم السلام در این میدان تاکید کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا