اخبارجهان

انتقاد چهره های برجسته شیعی در هند از تلاش برای تغییر نام اماکن اسلامی تاریخی

مقابله با مسلمانان از سوی هندوها و نیز دولت کشور هندوستان در یک دهه اخیر به شدت افزایش یافته و در موضوع های مختلفی باعث ایجاد تنش میان طرفین شده است.

در جدید ترین نمونه از رفتارها و اقدام های ضد اسلامی دولت هند، تغییر نام اماکن تاریخی اسلامی به نام های جدید است که خشم و اعتراض شدید مسلمانان بخصوص شیعیان را برانگیخته است.

منابع محلی اعلام کردند تعدادی از چهره های برجسته شیعیان هند، روز گذشته، یکشنبه، درخواستی برای “نارندرا مودی” نخست وزیر هند فرستادند و در آن رسما خواستار بازگرداندن نام های اصلی و اسلامی به اماکن تاریخی اسلامی در شهر لکهنو شدند.

این درخواست بعد از آن مطرح شده که کمیته آثار باستانی این شهر، نام های جدیدی برای آثار تاریخی اسلامی معروف در شهر لکهنو انتخاب کرد.

در همین راستا آقای میرزا یعسوب عباس، که در تهیه و تنظیم این درخواست، نقش مؤثری داشته، اعلام کرد: یکی از نمونه های این اقدام اخیر، تغییر نام “امام بارا شاه نجف” بوده که نام جدید این مکان تاریخی اسلامی را “غازی الدین حیدر” قرار دادند.

وی در گفتگو با روزنامه “بیزنس استاندارد” افزود: چنین اقدامی چیزی نیست جز برداشتن گام در مسیر از بین بردن میراث تاریخی اسلامی.

او همچنین گفت: اماکنی که تاکنون تغییر نام داده شده اند عبارتند از “بارا امام بارا” و “حسین آباد امام بارا” و “امام بارا شاه نجف”.

میرزا یعسوب عباس همچنین گفت: دولت در بازسازی و ترمیم این اماکن تاریخی اسلامی ناتوان بوده لذا به تغییر نام آنها روی آورد. 

برای مثال “شاه نجف” اثری تاریخی کاملا شبیه به ضریح حضرت امام علی علیه السلام در نجف اشرف در کشور عراق است.

وی ادامه داد: روحانیون شیعه و چهره های برجسته شیعی در ژانویه ۲۰۲۳ در جلسه سازمان “املاک و مستقلات و ثبت احوال هند” شرکت خواهند کرد و رسما درخواست بازگرداندن نام های اسلامی به این اماکن تاریخی را مجددا مطرح خواهند کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا