اخبارجهانعربستان سعودی

تخریب مسجد تاریخی در منطقه شیعه نشین عربستان

حکومت سعودی در چارچوب اقدام های ضد شیعی خود، علاوه بر هدف قراردادن روحانیون و منتقدان شیعه، اماکن مذهبی آنها را در شهرهای شیعه نشین قطیف و الاحساء نشانه گرفته به طوری که در جدیدترین اقدام خود، به تخریب مسجد تاریخی الحریف که بین دو شهر العوامیه و القدیح قرار دارد، اقدام ورزید.

در همین راستا وب سایت “مرآة الجزیره” متعلق به مخالفان حکومت سعودی گزارش داد: مقام های سعودی علت این اقدام را توسعه جاده‌های ممتد از العوامیه تا قطیف که به خیابان التحدی معروف است، اعلام کردند. این مسجد در مسیر چشمه آبی به نام «عین الوسائع» برای خدمت به کسانی که از خارج قطیف می آمدند، ساخته شده بود.

این مسجد در محل کوه الحریف و محله مسکونی قدیمی وجود داشت، هنگامی که کوه برداشته شد، ساکنان این محله تخلیه شدند. بخشی از آنها به قطیف رفتند و بخشی دیگر روستای البحاری را برای اقامت برگزیدند. شماری دیگر نیز به القدیح و العوامیه رفتند و این مسجد به عنوان شاهد تمدنی باقی ماند که ناپدید شده بود.

کوه الحریف اواسط قرن ۲۰ با دینامیت منفجر شد. مقام های سعودی مدعی شدند که از سنگ‌ها برای درست کردن جاده بین قطیف و جزیره تاروت استفاده کردند.

تخریب این مسجد تاریخی، اولین اقدام ضد شیعی آل سعود به بهانه توسعه شهری نیست و قطعا آخرین نمونه نخواهد بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا