اخبارافغانستانجهان

تداوم فشار و باج‌گیری طالبان علیه شیعیان هزاره در افغانستان

شیعیان هزاره در افغانستان تحت حاکمیت گروه طالبان، همچنان با فشارها و باج‌گیری فزاینده ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

آنان می‌گویند از یک طرف با کشتار و حملات هدفمند مواجه اند و از سوی دیگر، فشار و باج‌گیری طالبان زندگی را برای شان تلخ کرده است.

در تازه ترین مورد، منابع در شهرستان هزاره‌ نشین مالستان غزنی می‌گویند که طالبان ۱۱ نفر از بزرگان قومی و محاسن سفیدان منطقه‌ شیرداغ این شهرستان را بازداشت و زندانی کرده ‌اند.

منابع، دلیل بازداشت این افراد را باج‌گیری از سوی طالبان خوانده و گفته اند که اعضای این گروه میگویند که شهروندان شیرداغ در سال ۱۳۹۷ در جنگ با طالبان شرکت داشته ‌اند و باید نُه میلیون و ۲۰۰ هزار افغانی «بدون قیدوشرط» پرداخت کنند.

منابع گفته اند که گروه طالبان هفته‌ی گذشته، روز سه‌شنبه 2 آبان، این افراد را با خودشان به مرکز مالستان برده و اوایل این هفته به مرکز استان غزنی انتقال داده‌ اند.

به گفته این منابع، فرماندار پشتون تبار طالبان برای مالستان توطئه کرده که در جنگ بین هزاره‌ها و طالبان در سال ۱۳۹۷، مهاجران از اروپا و استرالیا برای مردم شیرداغ 9 میلیون و 200 هزار افغانی کمک کرده بودند،

اکنون از مردم خواسته که پول یا سِلاح های خریده شده را تسلیم طالبان کنند.

این گروه پیش از این هم افرادی را در غزنی و برخی از استان‌های دیگر به‌ خاطر سِلاح بازداشت و شکنجه کرده ‌اند.

حدود سه هفته پیش، گروه طالبان در شهرستان بهسود میدان‌وردک ۱۰ نفر، از جمله یک معلم و یک خدمه مکتب را بازداشت کرده‌ و از آنان سِلاح خواسته ‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا