اخبارافغانستانجهان

مذاکره و تعامل پنهان، راهبرد جدید آمریکا در برابر طالبان

ایالات متحده آمریکا بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی به افغانستان لشکرکشی کرد و حکومت وقت طالبان را که حدود پنج سال بود قدرت را در دست گرفته بود، سرنگون کرد.

۲۰ سال بعد، اما سنی های تندروی طالبان مجددا قدرت را در افغانستان در دست گرفتند و از زمان روی کار آمدن دوباره، از سوی آمریکا و دیگر کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشدند اما حالا بعد از گذشت یک سال و چند ماه از تسلط طالبان، منابع آگاه از مذاکره و تعامل پنهان آمریکا با طالبان خبر می دهند.

دولت آمریکا گزینه «فشار و تهدید» علیه حکومت طالبان را کنار گذاشته و با انتخاب گزینه «تعامل» با حکومت طالبان بر آن است تا طالبان را برای مذاکره و توافق با آمریکا ترغیب کند.

‌‎قطع حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به خاک افغانستان، اعلام صریح بر عدم حمایت از مخالفان طالبان، افزایش کمک‌های آمریکا به طالبان از ۳۲ میلیون دلار به ۴۰ میلیون دلار در هفته، از سرگیری تأمین مالی پروژه‌های بازسازی افغانستان توسط سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا و اجازه چاپ و انتقال اسکناس‌های جدید افغانستان از جمله تعاملات و همکاری‌های بزرگ و غیر منتظره دولت آمریکا با طالبان است که در ظرف یک ماه اخیر پس از دیدار مقامات رهبری سازمان‌های استخباراتی طالبان و آمریکا در دوحه، صورت گرفته است.

‌‎به عقیده تحلیلگران مسائل افغانستان، دولت آمریکا گزینه «فشار و تهدید» علیه حکومت طالبان را کنار گذاشته و با انتخاب گزینه «تعامل» با حکومت طالبان بر آن است تا طالبان را برای مذاکره و توافق با آمریکا ترغیب کند.

‌‎این رویکرد به نحوی تأیید می‌کند که خبر مذاکرات پنهانی مقامات امنیتی- اطلاعاتی آمریکا و طالبان در پاکستان و سپس انتقال مکان این مذاکرات از پاکستان به قطر صحت دارد.

با این نگاه، احتمال دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با رهبران گروه سنی های تندروی طالبان در ماه میلادی آینده را باید بعنوان بخشی از این فرایند دانست.

بر اساس اخباری که دو طرف تایید کرده‌اند، تعاملات دو جانبه طالبان و آمریکا به جای گفتگوهای رسمی در سطح دیپلماتیک به صورت سری و در سطح استخباراتی انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا