اخبارافغانستانجهان

سرنوشت فاجعه بار روزنامه نگاران در حکومت طالبان

دفتر هیأت نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد که از زمان تسلط گروه سنی های تندروی طالبان بر این کشور، خشونت علیه خبرنگاران به صورت بی‌سابقه افزایش یافته است.

یوناما در اعلامیه‌ای که به مناسبت روز جهانی معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران منتشر کرده، گفته است که پس از تسلط طالبان 200 مورد خشونت و نقض حقوق بشری خبرنگاران را ثبت کرده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز با صدور بیانیه‌ای به مناسبت این روز گفته است که عدالت در مورد اکثر خبرنگاران قربانی شده در افغانستان، تأمین نشده است. این نهاد در بیانیه خود گفته است که در دو دهه گذشته 127 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای افغانستان بر اثر جنگ و حملات هدفمند کشته شده‌اند.

این نهاد گفته است که بر اساس بررسی‌های آنها بین 24 مرداد سال 1400 خورشیدی تا 24 مرداد سال 1401 خورشیدی و تحت سلطه گروه طالبان، حداقل ۲۴۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها، شامل قتل، بازداشت‌، خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب و جراحت، رخ داده است. دست کم دو نفر از این افراد، جان خود را از دست داده‌اند.

خشونت و سرکوب گروه طالبان باعث شده است که بسیاری از خبرنگاران افغانستان را ترک بکنند و شماری از خبرنگاران نیز که در کشور باقی مانده‌اند، یا در خفا زندگی کنند و یا اینکه از ترس جان شان، نتوانند فعالیت آزاد خبرنگاری داشته باشند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا