اخبارجهانجهان اسلام

نظر یک پایگاه خبری آمریکایی درباره باز بودن باب اجتهاد در مذهب تشیع

پایگاه خبری آمریکایی patheos که در زمینه مسائل دینی و مذهبی مطالبی منتشر می کند، ضمن تمجید از مذهب تشیع، در مطلبی نوشت: مذهب تشیع با ائمه‌ معصومینش و گشودن باب اجتهاد دینی و مذهبی، برجسته شده است.

در این مطلب خود به مقایسه فکری میان مذهب اهل تسنن و تشیع پرداخت و نوشت: مذهب اهل بیت علیهم السلام دارای ویژگی‌هایی متعدد و پیشگام است که بارزترین آنها تقلید مومنین از مراجع دینی است.

این مقاله افزود: تفاوت میان این دو گروه، متمرکز می‌شود در تبعیت و پیروی شیعیان از ۱۲ امام معصوم از آل رسول اکرم صلی الله علیه و آله، در حالی که اهل تسنن تابع مکتب خلافت و مکاتب و مذاهب فقهی نشأت گرفته از آن هستند.

در ادامه این مقاله آمده: ائمه‌ معصومین، برای شیعیان همان رهبران حقیقی دینی و سیاسی هستند و آنها در واقع هرگز به دنبال انگیزه‌هایی سیاسی نبوده‌اند بلکه به ایفای نقش‌های الهی خود پس از جدشان نبی اکرم صلی الله علیه و آله، می‌پرداختند.

این مقاله سپس می افزاید: آنچه که مذهب تشیع را از دیگر مذاهب اسلامی متمایز می‌سازد، باز بودن باب اجتهاد به روی علمای دین و وجود حوزه‌های علمیه است و این همان چیزی است که نزد اهل تسنن که درب‌های اجتهاد را بسته‌اند، مشاهده نمی‌کنیم.

گفتنی است، این مقاله دو هفته پس از اظهارات تلویزیونی “صالح مغامسی” چهره سرشناس وهابی در عربستان منتشر شده که گفته بود: مذهب سنی وقتی باب اجتهاد را بست و بر میراث علمای سابقش باقی ماند، مرتکب اشتباه بزرگی شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا