اخبارجهانجهان اسلام

بیانیه اتحادیه علمای ترکستان شرقی درباره نسل کشی‌مسلمانان اویغور

روزانه در ترکستان شرقی كه به ايالت سين كيانگ در شمال غرب كشور چين نيز شناخته مى شود، مسلمانان اويغور قتل عام شده و میلیون ها نفر خواستار جلوگیری از نسل کشی مسلمانان هستند

اتحادیه علمای ترکستان شرقى، بیانیه ای در خصوص تحولات اين ايالت صادر نمود.

با بالا گرفتن قتل عام روزانه ى مسلمانانِ اويغور در ايالت سين كيانگ واقع در شمال غربِ كشور چين، میلیون ها نفر تاكنون خواستار جلوگیری از نسل کشی اين مسلمانان شده اند.

اتحادیه علمای ترکستان شرقی نيز بیانیه ای در اين زمينه صادر نمود.

اين اتحاديه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا از نسل کشی و پاکسازی قومی و فرهنگی در ایالت سین کیانگ جلو گیری کند.

در متن این بیانیه آمده است: «فاجعه ترکستان شرقی، خونریزی و کشتارها ادامه دارد و میلیون‌ها نفر همچنان در اردوگاه‌های کار اجباری چین مفقود هستند.

مساجد تخریب شده و برخی از آنها به دیسکو و کافه تبدیل شده‌اند و همه ی مظاهر اسلام در این منطقه از بين رفته است.

اين اتحاديه در ادامه افزود: با ادامه خونریزی‌ها، محو هویت اسلامی مسلمانان ترکستان شرقی تشدید می شود و تمام این جنایت‌ها در طول سالهای گذشته توسط چین و با هدف نابودی مسلمانان سین کیانگ دنبال می شود.

علاوه بر اقدامات قبلی، اخیرا چین به بهانه کرونا مردم را از خروج از منازل منع کرده و عملا آن‌ها را در خانه‌هایشان حبس کرده و حتی اجازه خروج برای خرید مایحتاج روزانه را به ایشان نمی‌دهد؛ این امر منجر به تمام شدن مواد غذایی و گسترش گرسنگی در بین مردم شده است.

بسیاری در این بین به دلیل گرسنگی و بی توجهی تعمدی پزشکی، جلوگیری از رسیدن کمک های غذایی و کمک های بشردوستانه جان خود را از دست داده اند.

در ادامه این بیانیه خواسته هایی نیز مطرح شده:

-اتحادیه علمای ترکستان شرقی از سازمان همکاری اسلامی خواسته منشور شماره 11 سازمان را فعال کند که موجب نشر، ترویج و حفظ معارف و ارزش های اسلامی مبتنی بر اعتدال و مدارا، ترویج فرهنگ اسلامی و حفظ میراث اسلام می شود؛

فعال سازی منشور شماره 12 که حمایت از حقوق گروه ها و جوامع مسلمان در کشورهای غیر عضو و حفظ کرامت، هویت دینی و فرهنگی آنها را فراهم می کند، دیگر خواسته ى اتحادیه علمای ترکستان شرقی از سازمان همکاری اسلامی‌ است چرا که چین تمامی توصیه های مندرج در این منشورها را نقض نموده و زیر پا می گذارد.

-اتحادیه علمای ترکستان شرقی همچنین از علما و وعاظ تقاضا کرده که در خطبه ها و درس ها و سخنرانی ها موضوع ترکستان شرقی را برای آگاهی ملت‌ها نسبت به موضوع مطرح کنند و مسلمانان را به دعا دعوت کنند تا خدا این ظلم را از مسلمانان چین دور کند .

-آن‌ها همچنین از اتحادیه کشورهای ترک خواسته‌اند که به مسئولیت خود در قبال برادرانشان در ترکستان شرقی عمل نمایند.
-علمای ترکستان شرقی از شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز درخواست کردند که مواد مربوط به جلوگیری از نسل کشی و پاکسازی قومی و فرهنگی در ترکستان شرقی را فعال نماید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا