اخبارجهانجهان اسلام

برگزاری مراسم اربعین 1401 در شهرهای مختلف جهان

امسال نیز مانند سال های گذشته، شهرها مختلف جهان شاهد برگزاری مراسم مشایه اربعین حسینی علیه السلام بود.

با این تفاوت که هر سال که پیش می رویم، این مراسم با شکوه و معنوی، شاهد رونق بیشتری است و بر تعداد مراسم هايى كه در مناطق، شهرها و کشورهای مختلف جهان برگزار می شود افزوده می شود.

شيعيان شهر آدلايد در کشور استراليا در اقدامی نمادین مشايه اربعين را برگزار کردند.

این مراسم روز شنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۰ صبح، از مركز شهر آدلايد شروع شد و با طى مسافت دو كيلومتر در منطقه «پنينگتُن گاردِن» به پايان رسید.

شعبه آدلاید هو ایز حسین، این راهپیمایی را برگزار کرد.

از سوی دیگر مراسم مشايه اربعین ۱۴۰۱ توسط برخی از مقلدین بزرگ مرجع جهان تشیع، آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله، در «حسینیه البتول فاطمه» واقع در شهر اتاوای کانادا برگزار شد.

بنا بر اطلاعیه ای که این حسینیه منتشر کرد و نسخه ای از آن به اخبار شیعه رسیده، مراسم «مشایه اربعین» امروز شنبه ۲۶ شهریور ساعت ٨ صبح برگزار شد.

این مراسم از رستورانى نزديک به «حسينيه البتول فاطمه» شروع شد و با طی نمودن مسافتی در حدود ۳.۵ کیلومتر، در محل حسينيه “البتول فاطمه” به پایان رسید.

شرکت کنندگان در مشایه، بعد از رسيدن به حسينيه البتول، مجلس مصيبت خوانی و عزاداری اربعين حسينى بر پا نمودند.

در لبنان هم، عاشقان أبا عبدالله الحسین علیه السلام در مسیرهای منتهی به مرقد مطهر سیده خوله دختر امام حسین علیهما السلام در شهر بعلبک در منطقه بقاع در شمال شرق بیروت پایتخت لبنان به برگزاری مراسم مشایه اربعین پرداختند.

با توجه به اوضاع وخیم اقتصادی در لبنان، امسال تعداد زیادی از شیعیان لبنان توفیق سفر به شهر مقدس کربلا در ایام اربعین را پیدا نکردند لذا مراسم مشایه لبنان امسال با شکوه تر از سال های گذشت برگزار گردید.

در همین حال ده ها هزار شیعه در سوریه، مراسم مشایه اربعین حسینی را به طرف حرم مطهر حضرت رقیه در مرکز دمشق پایتخت سوریه و حرم مطهر حضرت زینب سلام الله علیهما در حومه دمشق، برگزار کردند.

در شهرهای مختلف ایران و پاکستان نیز عاشقان سید و سالار شهیدان، حضرت أبا عبدالله الحسین علیه السلام مراسم مشایه اربعین حسینی علیه السلام را برگزار می کنند.

ناگفته نماند مراسم پیاده روی اربعین ۱۴۰۱ توسط برخی از شیعیان ساکن در شهر اتاواى كانادا نیز برگزار می شود.

برخی از پیروان اهل بیت علیهم السلام در اتاوا، که امکان حضور در شهر مقدس کربلا را پیدا نکرده اند، با شرکت در مراسم مشایه اربعین در شهر اتاوا با اسیران اهل بیت علیهم السلام در دشت کربلا مواسات می کنند.

قرار است این پیاده روی، امروز شنبه ۱۷ سپتامبر برابر با ۲۶ شهریور، همزمان با روز اربعین حسینی ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی، از مقابل پارلمان اتاوا شروع شود.

این پیاده روی اربعین در اتاوا از مركز پارلمان شروع شده و با عبور از خیابانهای ولينگتون، اِلگين، لُرِييِر، بانک، با بازگشت به نقطه شروع، پایان خواهد یافت. مسافت این مشایه نمادین، حدود ٢ كيلومتر خواهد بود که در پايان مسير با سخنرانی ختم خواهد شد.

از سوی دیگر جمعی از شیعیان اهل بیت علیهم السلام در کشور نیجر نیز ضمن بر پایی موکب سید الشهداء در شهر نیامی، از ساعت 9 صبح امروز شنبه، تا نماز مغرب به برگزاری مراسم اربعین حسینی می پردازند.

اما پیروان اهل بیت علیهم السلام در واشینگتن دی سی آمریکا نیز مراسم پیاده روی اربعین برگزار می کنند.

برگزارکنندگان این مشایه اعلام کردند که “پیاده روی” در روز 25 سپتامبر (برابر با سوم مهرماه)، از ساعت 12 ظهر شروع شده و تا 6 بعد از ظهر ادامه خواهد داشت.

عزاداران حسینی در واشینگتن دی سی، فاصله بین منطقه دوپونت به طرف پارک لافایت را پیاده می روند.

شیعیان در شهر “سنت مریز” در ایالت آلاسکا در آمریکا نیز قصد دارند در روز اربعین، مراسم پیاده روی با شکوهی برگزار کنند.

در بیانیه برگزار کنندگان این مراسم که نسخه ای از آن بدست خبرگزاری اخبار شیعه رسیده، آمده: این مراسم پیاده روی، روز شنبه، ۲۰ صفر الاحزان، با حضور انبوه شیعیان بعد از نماز مغرب از مقابل مسجد امام رضا علیه السلام، برگزار خواهد شد.

اما عاشقان امام حسین علیه السلام در مسجد دار الزهرا عليها السلام در شهر پاتالونگ در جنوب کشور تایلند نیز مانند دیگر شیعیان جهان مراسم نمادين مشايه اربعين را برگزار نمودند.

حجت الاسلام شيخ انصار لِمپان در گفتگوى اختصاصى با خبرگزارى اخبار شیعه در این باره گفت: امسال برای سومین سال متوالی مراسم نمادین پیاده روی اربعین در شهر پاتالونگ تایلند برگزار شد.

وی افزود: عزاداران حسینی، مراسم پیاده روی مشایه را ساعت ۹ صبح به وقت محلی از مسجد الزهرا علیها السلام شروع کرده و با طی مسافت یک کیلومتر در خیابان گانرا این مراسم را به پایان رساندند.

لازم به ذکر است مسجد دارالزهرا سلام الله علیها با نصب موکب های مختلفی در خیابان گانرا، آب و چای و غذا نیز بین عزاداران توزیع کردند. آنها همچنین زیارت اربعین را قرائت کرده و تاریخ واقعه عاشورا و اربعین حسینی را برای شرکت کنندگان در مشایه بیان نمودند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا