اخبارپاکستانجهان

درگیری طالبان پاکستان با ارتش پاکستان

با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، طالبانِ پاکستان نیز تلاش خود را مضاعف کرده تا بیش از پیش بتواند نقش آفرینی کند و بر نفوذ خود در پاکستان بی افزاید.

همین امر موجب شده که هر از چند گاهی درگیری هایی میان طالبان پاکستان با نیروهای دولتی این کشور رخ می دهد.

بنا بر گزارش یورو نیوز، گروه «تحریک طالبان پاکستان» روز سه‌شنبه، ششم سپتامبر پس از آنکه ارتش پاکستان از کشته شدن پنج سرباز این کشور و چهار شبه‌نظامی وابسته به این گروه در یک درگیری مسلحانه در شمال غربی پاکستان خبر داد، اسلام‌آباد را به شکستن آتش‌بس متهم کرد.

گروه «تحریک طالبان پاکستان» که یک گروه از سنی های تندروی پاکستانی است در ماه ژوئن اعلام کرد که برای تسهیل گفتگوهای صلح با میزبانی طالبان افغانستان، آتش‌بس با دولت اسلام‌آباد را برای مدت نامحدود تمدید کرده است اما از آن زمان تاکنون درگیری‌های منظمی میان دو طرف وجود داشته است.

ارتش پاکستان روز دوشنبه از تبادل آتش میان نظامیان پاکستان و شبه‌نظامیان در وزیرستان شمالی در نزدیکی مرز افغانستان خبر داده بود. از مناطقی مانند وزیرستان شمالی به عنوان خاستگاه طالبان پاکستان نام می‌برند.

یکی از فرماندهان گروه «تحریک طالبان پاکستان» روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه با تأیید درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان این گروه و ارتش پاکستان، گفت که اسلام‌آباد به تعهد خود در مورد آتش‌بس عمل نکرده است.

اما یک مقام دولتی پاکستان که طرف مذاکره با گروه «تحریک طالبان پاکستان» بوده است، آنها را به «قتل‌های هدفمند» و «افزایش تحرکات» در مناطقی از این کشور متهم کرد.

اسلام‌آباد از زمان تسلط طالبان بر کابل در سال ۲۰۲۱ همواره از حملات گروه تحریک طالبان پاکستان، به ویژه در امتداد مرزهای مشترکش با افغانستان شکایت داشته است. طالبان پاکستان و افغانستان اگرچه گروه‌های جداگانه‌ای هستند اما یک ایدئولوژی مشترک دارند.

سنی های تندروی طالبان افغانستان تأکید دارند که به شبه‌نظامیان خارجی اجازه استفاده از خاک این کشور را نخواهد داد، اما برخی گزارش‌ها از حضور صدها جنگجوی طالبان پاکستانی و همچنین بسیاری از رهبران این گروه در افغانستان حکایت دارند و این گروه افراطی در کشتار شیعیان و هزاره ها در افغانستان نقش مستقیم و غیر مستقیم داشته اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا