اخبارجهانجهان اسلام

هزار پرواز از ایران به فرودگاه نجف و بغداد برنامه ریزی شده است

رئیس سازمان هواپیمایی ایران با بیان اینکه تا کنون ۱۰ هزار بلیت اربعین فروش رفته، گفت که ظرفیت لازم برای جابه‌جایی میانگین ۱۰۰ هزار مسافر در بازه زمانی ۱۵ روزه تا پایان شهریور در نظر گرفته شده است.

وی درباره ظرفیتی که توسط سازمان هواپیمایی و شرکت‌ها پیش‌بینی شده، ‌اظهار کرد: ما پیش از این، ۱۲۰ پرواز هفتگی به‌صورت منظم به عراق داشتیم، ‌این عدد در ایام محرم و تا قبل از اربعین به ۱۵۵ رسیده و در بازه زمانی ۱۵ تا پایان شهریور که روز اربعین در ۲۶ شهریور را نیز شامل می‌شود، پیش‌بینی ما ۲۵۰ پرواز برنامه‌ای و ۷۵۰ پرواز فوق‌العاده است که در مجموع به ۱۰۰۰ پرواز می‌رسد.

درواقع پیش‌بینی کردیم که می‌توانیم میانگین ۱۰۰ هزار مسافر را در بازه زمانی ۱۵ روز جابه‌جا کنیم که تقریبا دو برابر ظرفیت سال گذشته است.

رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به اینکه آیا امکان افزایش این ظرفیت وجود نداشت، بیان کرد: افزایش این ظرفیت مصوبات خاصی را نیاز دارد که در حال حاضر امکانش نیست و از طرفی نسبت به قیمت‌های شرکت‌های هواپیمایی ممکن نیست.

ما سال‌های گذشته پروازهایی را به‌صورت غیرمستقیم داشتیم و امسال هم ایرلاین‌های خارجی این کار را انجام می‌دهند. اما ایرلاین‌های ایرانی می‌توانند پاسخگوی ظرفیت فرودگاه‌های عراقی باشند.

محمدی‌بخش با بیان اینکه پروازهای ایرانی از ۲۰ فرودگاه کشور عازمند، اما در عراق تنها دو فرودگاه نجف و بغداد پذیرای زائران هستند، ‌گفت: با توجه به این موضوع، محدودیت‌هایی را خواهیم داشت. این هفته دیداری در عراق خواهیم داشت، برای بررسی امکاناتی که می‌توانند به هواپیماهای ما ارائه دهند، ‌محدودیت‌ها را بررسی می‌کنیم و هرچه فرودگاه‌های بغداد و نجف اعلام کنند، سعی می‌کنیم ظرفیت لازم را ایجاد کنیم.

وی درباره نحوه بلیت‌فروشی برای اربعین توضیح داد: امسال یک شرایط متفاوت رقم خورد، ما قیمت بلیت را شش میلیون تومان تعیین کردیم که ۲.۵ میلیون را فرودگاه عراق به ازای هر مسافر دریافت خواهد کرد.

در هماهنگی با ایرلاین‌ها به عدد شش میلیون تومان رسیدیم، هرچند مورد موافقت برخی شرکت‌های هواپیمایی نبود، اما برای کوتاه کردن دست دلال‌ها اعلام کردیم تنها ایرلاین‌ها باید فروشنده باشند و نظارت ما هم روی همین شرکت‌ها خواهد بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بازه زمانی اربعین، ۱۵ تا ۳۰ شهریورماه در نظر گرفته شده، گفت: از اول دهه محرم، مردم به‌صورت هفتگی برای ۱۵۵ پرواز به روال عادی بلیت تهیه کردند، اما از شنبه ۱۲ شهریور که مقرر شد بلیت‌های بازه اربعین به فروش برسد، به‌دلیل حجم درخواست‌ها مشکلاتی وجود داشت.

با توجه به اینکه امسال پنج میلیون زائر اربعین پیش‌بینی شده، مجموعه درخواست‌های هوایی هم زیاد است، به‌دلیل گرمای هوا و سهولت سفر هوایی، استقبال چشمگیری از سفر هوایی خواهد شد که متاسفانه نمی‌توانیم پاسخگوی این میزان درخواست باشیم، این محدودیت‌ها البته به طرف عراقی هم برمی‌گردد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا