اخبارافغانستانجهان

کوچک تر شدن سفره مردم افغانستان در دوران حکومت طالبان

وضعیت اقتصادی مردم افغانستان در یک سال حکومت داری طالبان، به شدت وخیم شده است.

وخیم شدن وضعیت اقتصادی مردم افغانستان در این مدت، دلایل مختلفی داشته که شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین آن‌ها، دریافت مالیات های بی حساب کتاب از مردم توسط طالبان بوده است.

سرپرست وزارت دارایی طالبان اعلام کرده که این وزارتخانه در یک سال گذشته ۱۳۵ میلیارد افغانی عواید مالیاتی از مردم جمع‌آوری کرده است.

هدایت الله بدری، سرپرست وزارت دارای طالبان گفته که ۷۰ میلیارد افغانی عواید گمرکی جمع‌آوری کرده‌اند و ۶۵ میلیارد افغانی دیگر عواید مالیاتی و غیر مالیاتی.

طالبان در حالی از جمع‌آوری بیش از ۱۰۰ میلیارد افغانی عواید خبر می‌دهند که وضعیت اقتصادی افغانستان هر روز بدتر می‌شود و فقر و بیکاری در این کشور رو به گسترش است.

با سقوط حکومت پیشین افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور، سیستم اقتصادی افغانستان فرو پاشید، بانک‌ها از فعالیت عادی بازماندند و میلیاردها دلار ذخیره ارزی کشور مسدود شد.

فروپاشی سیستم اقتصادی افغانستان در زیر سلطه طالبان، پیامدهای ناگواری برای مردم افغانستان در پی داشت و زندگی آنها را در یک سال گذشته، به شدت تحت تأثیر قرار داد؛ اما طالبان، تاکنون راهکاری برای احیای نظام اقتصادی افغانستان و کاهش مشکلات اقتصادی مردم و فقر و بیکاری، ارائه نکرده‌اند.

قبل از سقوط نظام جمهوری در افغانستان، وضعیت اقتصادی این کشور رو به بهبود بود و رشد اقتصادی آن، در حال افزایش بود اما با سقوط نظام جمهوری و تسلط سنی های تندروی طالبان بر افغانستان، رشد اقتصادی افغانستان، به بدترین وضعیت خود رسید و اکنون که یک سال از تسلط این گروه بر افغانستان می‌گذرد، نیز وضعیت اقتصاد افغانستان بهبود نیافته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا