اخبارجهانجهان اسلام

توصیه ۴۰ اقتصاددان برای تأسیس اتحادیه اقتصادی کشورهای اسلامی

کشورهای اسلامی را می توان ثروتمند ترین کشورهای جهان از نظر مواد طبیعی و خام مانند نفت، گاز، طلا، مواد معدنی و غیر دانست.

اما متاسفانه به دلایل مختلف که مهم ترین آن سیاست های حکام این کشورهای اسلامی است، این کشورها نه تنها اقتصاد خوبی ندارند بلکه برخی از آنها جزو کشورهای فقیر در جهان به شمار می روند و ما بقی آنها هم اقتصادی ضعیف دارند.

حدود ۴۰ کارشناس و پژوهشگر اقتصاد و دارایی اسلامی از ۱۷ کشور جهان در پایان فعالیت چهارمین کنفرانس بین المللی آکادمی مالی و اقتصاد اسلامی اروپا، به تشکیل یک کمیته جهانی برای تأسیس اتحادیه اقتصاد اسلامی با هدف رهایی کشورهای اسلامی از اسارت وابستگی اقتصادی فرا خواندند.

این محققان اظهار کردند که استقلال اقتصادی برای کشورهای اسلامی به معنای گسستن آنها از دنیا نیست، اما این روابط باید بر پایه های سالم اقتصادی، بر طبق منافع دو جانبه و دور از وابستگی به کشورهای غربی یا مؤسسات بین المللی باشد.

«أشرف دوابه» رئیس کنفرانس و رئیس آکادمی مالی و اقتصاد اسلامی اروپا اظهار کرد که کشورهای اسلامی از مؤلفه های استقلال اقتصادی برخوردارند، اما فعال نیستند. عواقب بحران جنگ روسیه و اوکراین، ضرورت فعال سازی آن را آشکار می کند.

وی اختلافات سیاسی بین دولت ها و کشورهای اسلامی را یکی از موانع استقلال اقتصادی این کشورها دانست و پیشنهاد داد تا زمانی که این روابط حل نشود، بین بخش خصوصی و بخش ثالث که اتاق های بازرگانی، اتحادیه های صنعتی آن را نمایندگی می کنند، در این چارچوب هماهنگی صورت گیرد و این هماهنگی با حمایت دولت به اوج خود برسد که می تواند به نفع کشورهای اسلامی نقشه اقتصاد جهانی را تغییر دهد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا