اخبارافغانستانجهان

درخواست های مهم جهان از طالبان در اولین سالگرد حکومتش

اتحادیه اروپا اعلام کرده که بازگشایی مدارس دخترانه و ایجاد دولت فراگیر در افغانستان از جمله خواسته‌های مهم جامعه جهانی از گروه طالبان است.

لازم به ذکر است که از تسلط سنی های تندروی طالبان در افغانستان یک سال می‌گذرد، اما هنوز هیچ کشوری در جهان، این گروه را به رسمیت نشناخته است.

آرنو پاولز، رییس هیئت اتحادیه اروپا در موضوع افغانستان، به تازگی در یک گفتگوی ویژه با شبکه خبری «طلوع نیوز» گفته که طالبان باید کارهای را انجام دهند که باعث به رسمیت شناختن حکومت شان از سوی جامعه جهانی شود.

پاولز افزود: رفتن دختران به مدرسه، اجازه کار به زنان، حقوق بشر، آزادی رسانه‌ها، ایجاد حکومت همه شمول و احترام به حقوق زندگی از جمله خواسته‌های جامعه جهانی از گروه طالبان اند که طالبان باید آن را عملی کنند.

وی همچنین گفت: موضوع رفتن دختران به مدرسه در افغانستان از اولویت‌های کاری اتحادیه اروپا است و خواسته‌های جامعه جهانی مبنی به ایجاد حکومت همه شمول و اجازه کار و آموزش به بانوان این کشور به معنی دخالت در امور داخلی افغانستان نیست.

رئیس هیئت اتحادیه اروپا برای افغانستان، تاکید کرده که به رسمیت شناختن حکومت سرپرست طالبان در افغانستان یک روند طولانی است و طالبان باید به خواسته‌های جامعه جهانی پاسخ مثبت دهند و کارهای را انجام دهند که زمینه را برای به رسمیت شناختن حکومت شان مساعد کند.

اجازه کار و آموزش به دختران و زنان، مبارزه با گروه‌های هراس افگن و استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر از جمله شروط مهم جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت سرپرست طالبان گفته شده است.

سه روز پیش، هیدربار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر، در توییتی نوشت که طالبان به‌زودی مدارس دخترانه را باز نخواهند کرد و زمان آن است که جامعه بین‌المللی از انتظار دست بردارند و به این واقعیت پاسخ دهند.

وی افزود: جامعه بین‌المللی باید با گزینه‌های فوری آموزش جایگزین برای دختران را روی دست گیرند و ممنوعیت سفر و سایر اقدامات لازم را بر رهبران طالبان وضع کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا