اخبارافغانستانجهان

هشدار صلیب سرخ درباره سلامتی بیش از ۱۰۰ هزار نوزاد در افغانستان

کشور افغانستان، نزدیک به نیم قرن است که با بحران های مختلفی دست و پنجه نرم کرده که بسیاری از آن، به درگیری و جنگ و اختلافات داخلی مربوط می شود.

از سال گذشته هم که طالبان روی کار آمده و تلاش کرده که اوضاع را در دست گیرد، نه تنها اوضاع بهتر نشده، بلکه روز به روز به سمت پرتگاه سقوط می کند و اوضاع مردم بی گناه این کشور، وخیم تر می شود.

حالا کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هشدار داد با توجه به میزان چشمگیر نیازمندی غذا در افغانستان، سلامتی بیش از یکصد هزار نوزادی که در یکسال گذشته متولد شده‌اند، با خطر روبه‌رو است.

«کریستین سیپولا» مسئول بخش آسیایی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای اظهارداشت سازمان‌های بشردوستانه با وجود تمام تلاش‌ها، ظرفیت پاسخگویی به نیازهای روزافزون جمعیت افغانستان را ندارند.

وی افزود بدون حمایت و سرمایه‌گذاری فوری بین‌المللی، میلیون‌ها کودک، زن و مرد با مشکلات فوری تهدیدکننده زندگی روبه‌رو می‌شوند.

سیپولا تاکید کرد بیش از نیمی از جمعیت افغانستان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و تخمین زده می‌شود که نزدیک به 20 میلیون نفر به شدت عدم مصونیت غذایی دارند.

مسئول بخش آسیایی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین گفت مادران و پدران چه آینده‌ای می‌توانند برای فرزندان خود و بیش از یکصد هزار نوزاد متولد شده در سال جاری ببینند؟ این وظیفه اخلاقی و بشردوستانه است تا به آن‌ها کمک شود. افغان‌ستانی ها هم اکنون با وضعیت غیرقابل تحملی روبرو هستند.

وی معتقد است که فلج‌شدن سیستم بانکی، کمبود شغل و پول نقد و پیامدهای دهه‌ها جنگ، تاثیر مخربی بر خانواده‌های افغانستانی داشته است و تحریم‌های اقتصادی این وضعیت را بحرانی‌تر کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا