اخبارافغانستانجهان

ابراز نگرانی دوباره سازمان ملل از نقض گسترده حقوق بشر توسط سنی های تندروی طالبان

یک گزارش داخلی سازمان ملل متحد، نگرانی‌هایی را در خصوص سنی های تندروی طالبان تایید می‌کند.

از جمله موارد اعلام شده در این گزارش می‌توان به سوءاستفاده از زنان و کودکان، سرکوب رسانه‌ها، هدف قرار دادن فعالان جامعه مدنی، تعطیلی سازمان‌های حقوق بشری و جایگزینی آموزش عمومی با عقاید افراطی اشاره کرد.

لین اودانل» روزنامه‌نگار استرالیایی و ستون‌نویس نشریه فارن پالسی در مطلبی برای این نشریه نوشت: گزارش منتشر شده توسط “هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان” (Unama) در ماه می 2022 پیرامون وضعیت حقوق بشر در افغانستان، جزئیاتی را در خصوص نقض قوانین حقوق بشر توسط دوفاکتو (دولت غیر قانونی) طالبان ارائه می‌دهد.

این گزارش شرح داده که با وجود گذشت تقریبا یک سال تعامل با طالبان، به عنوان دولت حاکم در افغانستان، سازمان ملل هنوز تفاوت چندانی در خصوص توجه طالبان به مسائل اولیه در زمینه حقوق بشر از جمله دسترسی به غذا و آموزش احساس نکرده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، طالبان هنوز به وعده‌های خود در زمینه حقوق بشر برای زنان و سایر شهروندان افغانستان عمل نکرده است. آنها مخالفان خود را در سراسر کشور می‌کشند.

بر اساس این گزارش، آنها به قتل‌های فرا قانونی،‌ دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری متهم هستند. زنان و کودکان از افراد آسیب‌پذیری هستند که در معرض چنین خطراتی از جمله فروش کودکان، ازدواج‌های اجباری، کودکان کار و خشونت خانگی هستند.

این گزارش بدون ذکر جزئیاتی افزود: استخدام کودکان و استفاده آنها توسط این مقامات طالبان همچنان ادامه دارد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که دوفاکتو (دولت غیر قانونی) طالبان علی‌رغم اینکه به عنوان دولت قانونی دفاکتو به رسمیت شناخته نشده، با این حال به معاهدات موجود متعهد هستند که به موجب آن باید حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی همه افراد در افغانستان را تضمین کند.))

در همین راستا یکی از منابع نزدیک به طالبان، بدون فاش کردن نام خود گفته که طالبان اگر نیاز همه مردم را در نظر نگیرد، خودش عامل نابودی دولتش خواهد بود. دشمن طالبان قحطی، خشکسالی و فقدان امنیت است. حتی اگر ۱ ٪ از مردم شروع به جنگیدن کنند، دیگر طالبانی وجود نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا