اخبارایرانجهان

کاهش طول‌عمر ایرانیان؛ تورم مرگ و رکود زندگی

بالاترین میانگین سن متعلق به استان گیلان با ۷۱.۰۴ سال و کمترین میانگین طول عمر در استان سیستان و بلوچستان با ۵۰.۲ سال است.

داریوش معمار روزنامه‌نگار ، در ایندیپندنت ‌فارسی نوشت : سازمان ثبت‌احوال ایران میانگین سنی فوت‌شدگان در ایران طی ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۲ را عدد ۶۶.۰۳ سال اعلام کرد.

بر اساس آمار منتشر‌شده، بالاترین میانگین سن متعلق به استان گیلان با ۷۱.۰۴ سال و کمترین میانگین طول عمر در اختیار استان سیستان و بلوچستان با ۵۰.۲ سال است.

مطابق الگوی سال‌های اخیر بیشترین تعداد مرگ در گروه سنی ۸۵ تا ۸۹ بوده است و ۱۰.۱ درصد از کل فوت‌شدگان مرد و ۱۳.۵ درصد از فوت‌شدگان در این گروه سنی زن بوده‌اند.

مرکز آمار ایران در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ تعداد ثبت موارد فوت را ۲۰۷ هزار و ۶۶۳ مورد اعلام کرده است.

این آمار نشان می‌دهد که میزان ثبت موارد فوت افراد به نسبت شش ماه نخست سال ۱۴۰۱، با تعداد ۲۰۸ هزار و ۱۴۵ مورد، کاهش ۰.۲ درصدی داشته است.

ثبت عدد میانگین ۶۶ سال در میان فوت‌شدگان ایرانی ازآن‌جهت اهمیت دارد که به گفته متخصصان، مرگ‌ افراد ۵۰ تا ۷۰ سال‌ مرگ زودرس و مرگ‌ زیر ۵۰ سال، ‌مرگ‌ خیلی زودرس شناخته می‌شوند.

روزنامه اعتماد هم در این رابطه نوشت : ناديده گرفتن هشدارهاي بهداشتي و رعايت سبك زندگي و تغذيه سالم از سوي مردم اكنون به يك نگراني جدي براي متوليان سلامت تبديل شده است.

افزايش تصاعدي مبتلايان پرفشاري خون، كاهش سن سرطان، ديابت،‌ ام‌اس و سكته‌هاي قلبي هر ساله بار چند ميليارد توماني بر دوش نظام سلامت مي‌گذارد، آن هم در حالي كه به گفته متوليان سلامت، بهبود سبك زندگي و دستيابي به زندگي سالم با رعايت ساده‌ترين توصيه‌ها امكان پذير است.

روزنامه همدلی هم در این زمینه چنین نگاشته است : ایران در جدول تخمین طول عمر با میانگین ۷۷.۳۳ سال در رتبه ۵۸ جهان ایستاده است، یعنی با متوسط ۴ سال بیشتر از میانگین عمر(۷۳.۲) در جهان.

خبرآنلاین هم چنین نوشت : ایران در سال ۲۰۱۲، ۷۶ میلیون و ۴۲۴ هزار نفر جمعیت داشته و بر اساس این گزارش، پسر و دختری که در سال ۲۰۱۲ در ایران به دنیا آمده‌‌اند می‌توانند به ترتیب ۷۲ و ۷۶ سال عمر کنند.

بر پایه گزارش WHO، به ازای هر هزار تولد در سال ۲۰۱۲ ، احتمال مرگ کودکان کمتر از پنج سال ۱۸ نفر و احتمال مرگ بین ۱۵ تا ۶۰ سالگی برای مردان و زنان به ترتیب ۱۵۶ و ۸۴ نفر است.

روزنامه همشهری هم در این رابطه چنین نگاشت : مرکز آمار ایران در یک گزارش متفاوت به تصویربرداری از زندگی و مختصات جامعه ایرانیان اقدام کرده، این گزارش نشان می‌دهد هرچند دسترسی شهروندان به برخی خدمات به نحو مطلوبی افزایش یافته، اما کیفیت زندگی ایرانیان همچنان با مشکلات و چالش‌های جدی ازجمله نابرابری شدید درآمدی، گسترش فقر و نارضایتی مردم مواجه است.

آنچه در گزارش رسمی این مرکز منتشر و نمایان شده، تصویری از واقعیت رشد پایین اقتصادی، نامطلوب بودن شاخص توزیع درآمد، نرخ تورم بالا و البته خطای سیاستگذاری برای ورود جامعه ایران به قرن جدید است.

هرچه تورم بالاتر، فقر مردم بیشتر و هرچه بیکاری بالاتر، خطر پناه‌آوردن مردم به پدیده‌هایی چون فقرشدیدتر می‌شود و شاید انتشار این گزارش یک زنگ هشدار جدی برای اندیشیدن درباره آینده جامعه به‌شدت سیاست‌زده ایران باشد.

به نظر می رسد که کاهش سطح درآمد ایرانیان به سبب تداوم تورم، سوءتغذیه و اضطراب ناشی از مشکلات اقتصادی، پدیده رهاسازی درمان را افزایش داده است.

به نظر کارشناسان، در صورت تداوم این شرایط شاید طی سال‌های آینده نه‌تنها میزان مرگ در ایران افزایش پیدا کند، بلکه میانگین سن مرگ نیز از محدوده کنونی پایین‌تر بیاید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا