آفریقااخبارجهان

تلاش برای حذف اسلام از قانون اساسی تونس

اخبار رسیده از تونس ، کشوری که در سال‌های اخیر حکمرانی دولت‌های مختلفی را تجربه کرده ، حاکی از آن است که در راستای تنظیم قانون اساسی این کشور ، اسلام از قانون اساسی تونس حذف خواهد شد.

(((قیس سعید رئیس جمهوری تونس سپتامبر گذشته بخش‌های زیادی از قانون اساسی سال ۲۰۱۴ میلادی را به حالت تعلیق درآورد و ماه می گذشته نیز کمیته‌ای را مامور تهیه اصلاحیه‌هایی در چارچوب یک پیش‌نویس مکلف کرد و از آنها خواست این پیش‌نویس را برای بررسی به وی ارجاع دهند.
اما سعید باب اول قانون اساسی را که حاوی هویت دینی دولت تونس است ، تعلیق نکرد.

وی صادق بلعید استاد دانشگاه ۸۳ ساله و متخصص قانون اساسی را برای نظارت بر کمیته تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون اساسی انتخاب کرد.

بلعید می‌گوید: به زودی پیش‌نویس قانون اساسی تونس را که در آن ذکری از اسلام به عنوان دین رسمی تونس وجود ندارد ، به قیس سعید رئیس جمهوری تونس تقدیم خواهم کرد.

بلعید مدعی شد که هدف از عدم ذکر اسلام به عنوان دین رسمی کشور در پیش‌نویس قانون اساسی جدید ، مقابله با احزابی نظیر جنبش النهضه است که اسلام را مرجعیت قرار می‌دهند.

وی افزود: در فصل اول از باب اول اصول کلی قانون اساسی ۲۰۱۴ آمده: تونس یک کشور آزاد، مستقل، داری حاکمیت است که دین آن اسلام، زبانش عربی و نظام آن نیز جمهوریت است و ۸۰ % تونسی‌ها مخالف افراط‌گرایی و بهره‌برداری از دین برای اهداف سیاسی هستند.)))

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا