اخبارجهانعربستان سعودی

اجرای ۴۰ درصد اعدام های عربستان در منطقه شیعه نشین قطیف طبق اسناد حقوق بشری

اسناد حقوق بشری حکایت از اجرای ۴۰ درصد از اعدام های سیاسی عربستان در منطقه شیعه نشین قطیف دارد.

اسناد حقوق بشر نشان می دهد که ۴۰ درصد از اعدام ها در حکومت سعودی به دلایل سیاسی در منطقه شیعه نشین قطیف اجرا شده است که از آن به عنوان “آینه سرکوب” در این کشور توصیف می شود.

سازمان اروپایی حقوق بشر سعودی تأیید کردند که از ابتدای ژانویه ۲۰۱۶ تا پایان فوریه ۲۰۲۴ بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده در رسانه ها، ۲۲۹ مورد از اعدام های اجرا شده در عربستان سعودی را با احکام دادگاه تخصصی و اعدام های دسته جمعی زیر نظر داشته و یک مطالعه آماری بر اساس آن انجام داده است.

تجزیه و تحلیل این اطلاعات نشان می دهد که ۹۳ مورد اعدام ، یا ۴۰ درصد از کل اعدام ها، افرادی از منطقه شیعه نشین قطیف را هدف قرار داده اند.

قابل ذکر است که جمعیت عربستان سعودی تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۳۲ میلیون و ۱۷۵ هزار نفر رسید که طبق همین سرشماری جمعیت قطیف تقریباً ۵۵۲ هزار نفر برآورد شده که درصدی حدود ۱.۷ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهد.

سازمان های حقوق بشری عملیات سرکوبگرانه در منطقه شیعه نشین قطیف را دنبال کرده و خواهان توقف آن و پاسخگویی مقام های حکومت سعودی در چارچوب تعهد به حقوق بشر و قوانین بین المللی هستند.

از سال ۲۰۱۶ مقام های سعودی اجرای احکام اعدام صادر شده که به طور رسمی در پرونده های تروریسم توسط دادگاه های جنایی صادر می شود را آغاز کرده اند که بعضا مربوط به ابراز عقیده و شرکت در تظاهرات بوده اما حکومت سعودی این گونه اعتراض های مسالمت آمیز را به ویژه در مناطق شیعه نشین تحت عنوان عملیات تروریستی جرم تلقی می نماید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا