اخبارعربستان سعودی

مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با سفر جو بایدن به عربستان

در حالی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه از احتمال سفرش به عربستان سعودی در آینده نزدیک صحبت کرد ، «آدام شیف» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا این رئیس جمهور آمریکا باید به این کشور صادرکننده نفت سفر کرده و با محمد بن سلمان ولیعهد و حاکم غیر رسمی آن دیدار کند ، گفت: از نظر من، خیر.

(((یک قانون‌گذار برجسته دموکرات آمریکا اظهار کرد ، جو بایدن نباید به عربستان سعودی سفر کند و نباید با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ملاقات کند.

وی دلیل مخالفتش با این سفر و ملاقات جو بایدن با بن سلمان را ، گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا از تایید عملیات دستگیری یا قتل جمال خاشقچی روزنامه‌ نگار کشته‌ شده عربستانی الاصل روزنامه واشنگتن پست در استانبول توسط بن سلمان عنوان کرد.

جمال خاشقچی که در انتقاد از سیاست‌های بن سلمان مطلب می‌نوشت، در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول کشته و جسدش مثله شد.

“شیف” که ریاست کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده دارد ، در کفتگو با شبکه CBS گفت: من پیش بن سلمان نمی‌روم و با او دست نمی‌دهم. او کسی است که یک شهروند آمریکایی را به شکلی از پیش طراحی شده و به وحشتناک‌‌ترین شکل ، قصابی و جسد او را تکه تکه کرد.

گفتنی است، عربستان سعودی هرگونه دخالت ولیعهد این کشور در این قتل را رد کرد و با محتوای یک گزارش اطلاعاتی فوریه ۲۰۲۱ آمریکا مبنی بر اینکه وی “عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن خاشقچی تایید کرده” مخالفت کرده است.

“شیف” افزود: تا زمانی که عربستان سعودی تغییری اساسی در وضعیت حقوق بشری خود ایجاد نکند ، من نمی‌خواهم کاری با بن سلمان داشته باشم.

او همچنین با استدلال‌ها درباره اینکه بایدن باید به عربستان سفر کرده تا تلاش کند ریاض را به افزایش تولید نفت واداشته و به این ترتیب کاهش قیمت بنزین در آمریکا را موجب شود، مخالفت کرد؛ افزایش قیمت بنزین به مشکلی برای بایدن و دموکرات‌های هم حزب با او پیش از انتخابات میان دوره کنگره آمریکا در ماه نوامبر بدل شده است.

“آدام شیف” در حالی که می‌گفت نفوذ عربستان بر قیمت نفت را درک می‌کند، بیان کرد که از نظر او این استدلال که آمریکا وابستگی خود به نفت را کنار بگذارد تا “نگذاریم مستبدان و قاتلان تصمیمات را بگیرند” قانع‌کننده است.)))

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا