آسیااخباراروپاایرانجهانجهان اسلامعراق

ایران و عراق کاردار سوئد را فراخواندند

در پی آتش زدن قرآن کریم در کشور سوئد، کاردار این کشور در تهران به وزارت خارجه ایران، و کاردار این کشور در بغداد به وزارت خارجه عراق فراخوانده شدند.

به گزارش اخبار شیعه؛ این اولین باری نیست که در اروپا یک فرد افراطی به قرآن کریم اهانت کرده اما در موارد گذشته نیز با واکنش شدید مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی مواجه شده و در نهایت، کشور متبوع فرد توهین کننده، به ناچار از همه مسلمانان جهان عذرخواهی کرده است.

وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن این اقدام هتاکانه در ماه عظیم رمضان، مسئولیت دولت سوئد در این باره را متذکر گردید و خواستار اقدام فوری و قاطع دولت این کشور برای پایان بخشیدن به جسارت به ساحت قرآن کریم و تضمین عدم تکرار آن در آینده شد.

وزارت خارجه ایران، توهین به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان جهان و جریحه دار کردن احساسات آنان را ، بدترین سوء استفاده متصور از آزادی بیان دانست و اعلام کرد که این حادثه تاسف بار که تحت حفاظت پلیس سوئد انجام شده، تصویر سوئد را نزد مسلمانان جهان مخدوش می‌کند.

از سوی دیگر وزارت خارجه عراق اعلام کرد که کاردار سفارت سوئد در بغداد را در اعتراض نسبت به سوزاندن قرآن کریم فراخوانده و مراتب اعتراض عراق را تسلیم وی کرده است.

وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «هاکان روث» کاردار سفارت سوئد در بغداد به این وزارتخانه احضار و اعتراض دولت عراق به دلیل سوزاندن قرآن کریم توسط گروهی از افراط گرایان به رهبری «راسموس بالودان» که اقدامی تحریک‌آمیز علیه احساسات مسلمانان و توهین بسیار حساس به مقدسات آن‌ها تلقی می‌شود به وی ابلاغ شد.

وزارت خارجه عراق با بیان اینکه چنین عملی مغایر با اصول انسانیت و متناقض با ابتدایی‌ترین مسلک مذهب دیگر است، هشدار داد که این موضوع عواقب جدی بر روابط سوئد با کل مسلمانان ، اعم از کشورهای اسلامی و عربی و یا در جوامع مسلمان در اروپا دارد.

وزارت خارجه عراق از دولت سوئد خواست تا هرگونه اعمال قشری یا تحریک احساسات مؤلفه‌های مذهبی به ویژه اقداماتی را که بر مقدسات اسلامی تأثیر می‌گذارد، متوقف کند.

روز جمعه گذشته، یک گروه از جریان راست افراطی در سوئد یک جلد قرآن کریم را به آتش کشیدند، که به ‌دنبال آن و بی‌حرمتی و جسارت نسبت به قرآن، شهر مالمو در این کشور را ناآرام کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا