آسیااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

ادامه واکنش های جهانی به اعدام ها در عربستان سعودی

محکومیت بین المللی و حقوقی اقدام عربستان سعودی در اعدام دسته جمعی ۸۱ نفر در این کشور، همچنان ادامه دارد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ دولت فرانسه با ابراز تاسف نسبت به اعدام دسته جمعی افراد در عربستان سعودی، در بیانیه ای اعلام کرد که «مخالفت ثابت خود با مجازات اعدام در هرکجا و تحت هر شرایطی را گوشزد می کند».

دولت فرانسه افزود: «فرانسه قاطعانه متعهد به لغو این مجازات ناعادلانه، غیرانسانی و بی فایده در سراسر جهان است و همه کشورهای جهان را که هنوز مجازات اعدام را اجرا می کنند، به توقف آن دعوت می کند».

از سوی دیگر «آماندا ملینگ» وزیر امور آسیا و خاورمیانه در وزارت امور خارجه انگلیس نیز با محکومیت این اعدام ها عنوان کرد که کشورش مخالف مجازات اعدام است.

وی با اشاره به اینکه از اعدام های دسته جمعی اخیر در عربستان شوکه شده، ادامه داد: «ما همچنان از طریق کانال های دیپلماتیک، نگرانی هایمان را به همتایان سعودی اعلام خواهیم کرد و برای شفاف سازی بیشتر در مورد جزئیات چنین مواردی تلاش می کنیم».

پیشتر نیز سخنگوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفته بود که این کشور قرار است درباره عملیات اعدامهای اخیر با عربستان سعودی صحبت کند.

عفو بین المللی نیز به نوبه خود این اعدام ها را محکوم و آنها را «تشدید تکان دهنده در استفاده عربستان سعودی از مجازات اعدام و نادیده گرفتن حق زندگی» توصیف کرد.

این سازمان افزود: «از مقامات عربستان سعودی می خواهیم مجازات اعدام را لغو کنند.».

دیده بان حقوق بشر هم اعلام کرد که اعدام ۸۱ مرد در عربستان، «بزرگترین اعدام دسته جمعی در عربستان از سال ها تاکنون است و این در حالی است که این کشور وعده داده بود که استفاده از اعدام را محدود کند».

دیده بان حقوق بشر افزود: «با توجه به اقدامات خلاف قانون و سیستماتیک در سیستم کیفری عربستان سعودی، این احتمال وجود دارد که هیچ یک از این افراد محاکمه ای عادلانه نداشته اند».

مایکل پیج معاون مدیر خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر اظهار کرد: «اعدام دسته جمعی ۸۱ نفر در آخر هفته گذشته توسط عربستان سعودی، نمایشی وحشیانه از حکومت استبدادی و سیستم قضایی این کشور است که عادلانه بودن محاکمات را تردید برانگیز می کند و هولناکتر از آن، این رفتار است که بسیاری از خانواده ها همانند ما پس از واقعه و از طریق رسانه ها از مرگ عزیزانشان مطلع شدند».

عربستان سعودی شنبه ۸۱ نفر را به بهانه تروریسم اعدام کرد که ۴۱ نفر از آنها شیعیان منطقه شرق این کشور بودند.

اعدام این افراد در سال های اخیر رقمی بی سابقه در عربستان بود و از ۶۹ مورد اعدام در سال ۲۰۲۱ فراتر رفت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا