اخبارافغانستانجهان اسلام

دستاورد طالبان پس از گذشت شش ماه از به قدرت رسیدن

سنی های تندروی طالبان از زمان تسلط بر کابل و فروپاشی دولت “اشرف غنی”، اکنون شش ماه است که قدرت در افغانستان را در دست دارند و علیرغم تلاش‌های مجدانه اما، تاکنون نتوانستند مناسبات سیاسی و دیپلماتیک افغانستان با جامعه بین الملل را عادی‌سازی کند و دولت خود را به رسمیت شناسانده و منابع مالی این کشور در خارج از افغانستان را از بلوکه خارج کند.
این معضلات، تنها بخشی از مشکلات این دولت سنی تندرو به شمار می رود که روز به روز هم بر آن افزوده می شود.
با گذشت شش ماه، همچنان پرونده‌های داخلی و در راس آن، پرونده امنیتی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت سنی های تندروی طالبان محسوب می شود و گروه داعش هنوز در شرق افغانستان فعال است و جبهه مقاومت ملی و مخالف طالبان هر از گاهی از حمله به عناصر طالبان خبر می دهد. علاوه بر این، عملیات ترور مبهم نیروهای امنیتی، رهبران قبیله‌ای و کارمندان دولت پیشین در مناطق مختلف کشور، همچنان ادامه دارد.

مساله به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی یکی از مهم‌ترین معظلات دولت نوپای طالبان است و مانع پررنگ در این زمینه وجود شکاف عمیق میان نگرش طالبان به امر حکمرانی و نگرش جامعه جهانی بدان و مطالبات آن از طالبان است.

آمریکا و اروپا بر مساله تغییر رفتار طالبان درباره برخی پرونده‌ها نظیر تشکیل دولت فراگیر اصرار دارند اما نگرش طالبان در قبال دولت فراگیر با جامعه جهانی متفاوت است و این گروه گمان می کند دولت کنونی، دولتی فراگیر با حضور همه قومیت‌ها و طوایف است در حالی که جامعه جهانی معتقد است که دولت فراگیر باید با حضور همه احزاب و جریان‌های فکری افغانستان تشکیل شود.

همچنین دو طرف درباره حقوق زنان اختلاف جوهری با یکدیگر دارند، طالبان گمان می کند این امر تنها محدود به اعطای حق تعلیم و آموزش به زنان و کار کردن آنها در برخی ادارات نظیر بهداشت، پلیس و گذرنامه می شود اما جامعه بین المللی خواهان بازگشت امور به روال سابق است به طوری که هیچ محدودیتی علیه فعالیت زنان اعمال نشود و دستاوردهای آنان طی دو دهه گذشته حفظ شود.

پرونده رسانه‌ها هم یکی از عوامل اختلاف طالبان با جامعه جهانی است به خصوص پس از آنکه بسیاری از رسانه‌ها، فعالیت خود را به دلیل فشارهای طالبان تعطیل کردند، افزون بر آن، مقامات طالبان شمار زیادی از روزنامه‌نگاران را بنا به دلایل نامعلوم بازداشت کرده و بسیاری دیگر را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

در این میان، طالبان به تشکیل ارتش اسلامی با ایدئولوژی جدید و بر پایه دین و میهن اهتمام پررنگی قائل است که به گفته ملا یعقوب در بردارنده افسران سابق ارتش خواهد بود.

او برای نخستین بار جزئیات این موضوع را اعلام کرد و گفت: طالبان تا کنون ده‌ هزار سرباز را فارغ التحصیل کرده و آموزش ۸۰ هزار نفر دیگر ادامه دارد.

این اظهارنظر مسئول طالبان، زاویه ای دیگر از تناقض و دوگانگی این سنیهای تندرو را به نمایش در آورده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا