آسیااخبارپاکستانجهانجهان اسلامعلم و فناوری

مخالفت شیعیان پاکستان با متون درسی واحد در مدارس

پس از تأیید اجرای طرح دولت پاکستان در یکسان‌سازی متون درسی مدارس از سوی علامه طاهر اشرفی؛ مشاور ویژه نخست ‌وزیر پاکستان در امور مذهبی و منطقه خاورمیانه، رهبران شورای وحدت مسلمین از احزاب پیشرو شیعه در پاکستان نگرانی‌های خود را از این طرح اعلام کرده‌اند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ شیعیان پاکستان معتقدند یکسان سازی متون درسی مدارس در این کشور، در نهایت به ضرر پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام خواهد بود.

دولت پاکستان در تلاش است طرح «متون ملی واحد» با شعار «کتاب واحد برای یک ملت» را در این کشور پیاده کند تا دانش‌آموزان در سراسر پاکستان از یک متون درسی واحد بهره‌مند شوند؛ اما نادیده گرفته شدن اعتقادات شیعیان در کتاب‌های تعلیمات دینی و اسلامی در مقاطع ابتدایی، متوسطه و دبیرستان در مدارس دولتی و خصوصی، سطح نارضایتی‌های علمای مطرح شیعه را افزایش داده است.

دولت قصد دارد روند تکمیلی این طرح را به صورت مرحله‎ای در سراسر پاکستان به اجرا درآورد. براساس این طرح متون درسی برای همه مدارس دولتی و خصوصی به صورت یکسان و برخلاف گذشته این بار به زبان اردو خواهد بود. عمران خان نخست‎‎وزیر پاکستان گفته یکسان سازی متون درسی می‏تواند به تربیت صحیح نسل جدید و رشد فکری و شکوفایی خلاقیت ها کمک کند.

علمای شیعه می‌گویند دانش‌آموزان شیعه در پاکستان برای کسب نمره قبولی نباید مجبور به یادگیری اعتقادات اهل تسنن مندرج در کتب درسی شوند. از سوی دیگر مسئولان دولتی مدعی‎اند دیدگاه‌های همه جریان‌های مذهبی را در متون درسی یکسان در نظر گرفته اند.

علامه مقصود دومکی؛ سخنگوی شورای وحدت مسلمین به همراه دیگر اعضای ارشد این حزب در یک کنفرانس مطبوعاتی با اعلام موضع این حزب از جانب شیعیان این کشور در قبال طرح “متون ملی واحد” مطرح شده از سوی دولت مرکزی گفت: در متن کتاب‌های درسی جدید برای دانش آموزان، دیدگاه های شیعیان نادیده گرفته شده و تنها اعتقادات یک جریان مذهبی در آن بیان شده است.

وی گفت: اگر هدف از تهیه و تدوین متون درسی واحد، پایان تبعیض بین دانش‌آموزان فقیر و پولدار در جامعه باشد امری بسیار خوشایند است اما اینکه در کنار آن دیدگاه‎ها و نظرات یک مذهب اسلامی در آن ارجحیت داده شود این نظام آموزشی قابل قبول نخواهد بود.

وی افزود: در متون درسی واحد سخنی درباره نقش مهم برخی از اصحاب نزدیک پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در ترویج و پایه گذاری اسلام مطرح نشده است در نتیجه دانش آموز از شناخت مشترکات مذاهب اسلامی بی بهره می‌شوند.

مقصود دومکی تأکید کرد: با توجه به اینکه شهادت امام حسین علیه السلام و واقعه کربلا که به عنوان جنگ حق علیه باطل در تاریخ بشریت و جهان به ثبت رسیده؛ اما این حادثه و برخی دیگر از تحولات مهم تاریخ اسلام در متون درسی گنجانده نشده است. هر چند جنگ های بدر، احد و خندق در صدر اسلام در متون درسی جدید گنجانیده شده اما سخنی از نقش محوری و شجاعت های بی مثال امیرالمؤمنین علی علیه السلام در این غزوات به میان نیامده است.

علامه مقصود دومکی افزود: با توجه به اینکه بنی هاشم نقش مهم و تعیین کننده‎ای در ترویج اسلام داشتند و پیامبر صلی الله علیه و آله نیز از بنی هاشم بود نام بنی امیه و بنی عباس در متون درسی واحد بیان شده اما نامی از بنی هاشم و خاندان پیامبر گرامی اسلام در این متون دیده نمی‌شود.

علامه مقصود دومکی با بیان اینکه دانش‌آموزان شیعه در پاکستان این حق را دارند که کتاب تعلیمات دینی و اسلامی آنها بر‌اساس اعتقادات آنها باشد گفت: چرا این حق که در قانون اساسی پاکستان گنجانده شده است از دانش‎آموزان شیعه سلب می‎شود؟

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا