آمریکااخبارجهان

دبیرکل سازمان ملل متحد : ۱۶۰ میلیون کودک در سراسر جهان قربانی کار هستند

سازمان ملل متحد می‌گوید بیش از 160 میلیون کودک در سراسر جهان قربانی کار هستند.  انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه، 22 خرداد، به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان با نشر توییتی نوشته که این تقریباً یک نفر از هر ۱۰ کودک است.

نگرانی سازمان ملل همزمان با روز جهانی مبارزه با کار کودکان در حالی است که کودکان در کشورهای آسیایی از جمله افغانستان، ایران و سایر کشورها وضعیت مناسب ندارند.

روز یکشنبه 21 خرداد، سوده نجفی،‌ عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، حضور «کودکان کار و خیابانی» را یکی از مشکلات فعلی عنوان کرد. هرچند این عضو شورای شهر تهران گفت بر اساس آمار ها، حدود ۷۰ هزار کودک خیابانی در سطح کشور وجود دارند، اما برخی منابع می‌گویند آمارها بیشتر از این است.

پیشتر، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان نیز گفته که از هر پنج کودک در این کشور، یک کودک مشغول کار است.

در اعلامیه جهانی سال ۱۹۵۹ حقوق کودک سازمان ملل متحد آمده است که کودکان باید در برابر هر‌گونه غفلت، ظلم و استثمار حمایت شوند و پیش از رسیدن به سن مناسب نباید اجازه استخدام آنان در کارهایی داده شود که به صحت جسمی و روانی و یا آموزش آنان آسیب می‌رساند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا