آسیااخبارجهانجهان اسلام

سازه‌ای که بدون میخ است؛ مسجد ضد زلزله در ترکیه

یک مسجد چوبی ۸۰۰ ساله در شمال ترکیه ثابت می‌کند که هنر و مهارت خوب می تواند در آزمون زمان مقاومت کند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ مسجد گوجلی (به ترکی: Göğceli) در منطقه چهارشنبه در استان سامسون بدون استفاده از میخ، پیچ یا چسب در سال ۱۲۰۶ میلادی ساخته شد.

به طرز شگفت انگیزی، این بنا که قدیمی‌ترین مسجد چوبی ترکیه به شمار می‌رود هنوز فعال است و هر روز عبادتگاه ۳۰۰ نمازگزار استفاده می‌شود.

دیوارهای این مسجد که نمونه‌هایی قوی از معماری آناتولی است، به گونه‌ای ساخته شده‌اند که حتی گذشت هشت قرن در ترکیه زلزله‌خیز نیز نتوانسته به آن آسیب برساند.

احمد اوزکوسه امام جماعت این مسجد می گوید روایت‌های محلی حاکی است که این مسجد در زمان غیاث الدین کیخسرو سلطان ترک سلجوقی ساخته شده است.

اوزکوسه می‌گوید که باستان‌شناسان در دهه ۱۹۹۰ برای بازدید این بنا آمدند. آنها از دیوارهای چوبی نمونه‌ برداری و ثابت کردند این ساختمان که اکنون به طور رسمی به عنوان یک سازه در فهرست میراث فرهنگی ترکیه ثبت شده است بیش از هشت قرن قدمت دارد.

سازندگان این مسجد از چوب‌های بلوط با قطر بیش از یک متر استفاده کردند و آنها را به صورت تخته و ستون برش دادند. بنای بدون میخ این مسجد به لطف اشکال به هم پیوسته که در آن تخته‌های چوبی به هم می‌پیوندند، پابرجا مانده است.

پی‌ریزی انعطاف‌پذیر این بنا از ساختمان‌ آن در برابر زلزله محافظت می‌کند و به جای فروریختن، به سازه اجازه می‌دهد تکان بخورد. براساس گفته‌ها اگر مسجد در اثر زلزله شدید فرو بریزد، زاویه ستون‌ها به نحوی است که باعث سقوط سازه در جهت مکه می‌شود.

همچنین پایه بنا با استفاده از الوارهایی که بر روی سنگ‌های بزرگ گذاشته شده بود، ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر از سطح زمین بلندتر است. این مسجد علاوه بر ویژگی‌های ساختاری، دارای نقوش رنگارنگ سلجوقی و عثمانی است که بر روی دیوارها نقاشی شده است.

اوزکوسه می‌افزاید که این مسجد بیش از ۱۰ سال پیش بازسازی شده و آنها امیدوارند که به زودی مرمت‌های بیشتری انجام شود تا این بنای اعجاب‌آور برای قرن‌ها باقی بماند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا