اخبارجهانعربستان سعودی

هشدار یک نهاد بین المللی حقوقی دیگر درباره احتمال اعدام ۵۹ نفر در عربستان

اعدام در عربستان امری تازه نیست اما در دو سال اخیر بر خلاف تلاش های زیادِ “محمد بن سلمان” ولیعهد سعودی برای نشان دادن تغییر در رویکرد و سیاست های کلی حکومت سعودی، اما مقوله اعدام نه تنها اعمال می شود بلکه نسبت به قبل هم افزایش چشمگیری داشته است.

همین امر موجب شده صدای اعتراض سازمان ها و نهادهای بین المللی حقوق بشری علیه حکومت سعودی در آید.

عربستان همچنان در صدر کشورهایی است که بیشترین اعدام‌ها را دارد.

در همین حال منابع خبری گزارش دادند که دستگاه قضایی سعودی، احکام اعدام تعزیری علیه «محمد آل طحنون»، «مصطفی ابوشاهین» و «عبدالله غزوی» صادر کرد.

در پی صدور این احکام جدید، یک بار دیگر صدای اعتراضی سازمان ها و نهادهای بین المللی حقوق بشر در آمده و نسبت به این اقدام اعتراض کردند.

در همین راستا سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر اعلام کرد که در حال حاضر 59 نفر دیگر در عربستان در معرض خطر اعدام قرار دارند.

این سازمان به عدم شفافیت در رسیدگی دولت سعودی به پرونده اعدام و محرمانه بودن شدید آن اشاره کرد که مانع از مشخص شدن تعداد واقعی افرادی که با این مجازات روبرو هستند، می‌شود.

با تشدید سرکوب‌گری، بازداشت مدافعان حقوق بشر، ممنوعیت هرگونه فعالیت مدنی و ارعاب خانواده‌ها در عربستان، دسترسی به اطلاعات محکومان دشوارتر شده است.

سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر اعلام کرد که محاکمه‌ها در عربستان فاقد شرایط عدالت است و بسیاری از محکومان در مراحل مختلف محاکمه تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، در دوره سلطنت «ملک سلمان» پادشاه فعلی عربستان هزار نفر اعدام شده اند. 165 حکم در سه اعدام دسته جمعی در ژانویه 2016، آوریل 2019 و مارس 2022 اجرا شد.

از میان هزار اعدام، 12 مورد، اعدام افراد زیر سن قانونی بوده که بیشتر آنها  بعد از سال 2018 انجام شده است.

عربستان سعودی با وجود ادعا‌های خود در سال 2020 مبنی بر توقف اعدام نوجوانان، صدور و اجرای احکام اعدام مربوط به نوجوانان را متوقف نکرده است، همانطور که در ژوئن 2021 «مصطفی درویش» نوجوان اهل قطیف را اعدام کرد و دست کم ۲۱ کودک زیر سن قانونی به اتهامات واهی در زندانهای این کشور به سر می‌برند و هشت تن از آنها نیز با خطر اجرای حکم اعدام روبرو هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا