آسیااخبارجهانجهان اسلامعراق

سرنوشت نامعلوم مسجد عراقی که قرار بود رقیب تاج محل باشد

سرنوشت پروژه مسجد الرحمن در بغداد که کار ساخت آن در زمان دیکتاتور سابق عراق “صدام” آغاز شد و قرار بود یکی از بزرگ ترین مساجد خاورمیانه باشد، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ این مسجد بنا بود از لحاظ عظمت با تاج محل رقابت کند، اما این پروژه که به دستور صدام آغاز گشت هرگز تکمیل نشد.

تاج محل یکی از مکان های دیدنی شناخته شده در جهان با گنبدهایی بزرگ و رنگارنگ است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

اما تکلیف تکمیل مسجدی که ساخت آن در زمان حکومت صدام شروع شد و در همان زمان نیز متوقف شد، همچنان نامعلوم است.

شاید بتوان این عمارت نیمه کاره بتنی در قلب بغداد را شاهدی بر درگیری‌های فرقه‌ای و سیاسی موجود که بخش عمده‌ای از تاریخ معاصر عراق را شکل داده است دانست.

هدف این بود که این مسجد با ظرفیت ۱۵ هزار نمازگزار یکی از بزرگ ترین مساجد در خاورمیانه باشد.

ساخت این مسجد که در دهه ۱۹۹۰ و در بحبوحه تحریم فلج‌کننده غرب به دلیل حمله نظامی رژیم صدام به کویت آغاز شد با رؤیای برتری‌طلبی دیکتاتور عراق و با حمله ائتلاف به رهبری ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۰۳میلادی از بین رفت.

اکنون گنبد سرامیکی طلا‌کاری شده این مسجد به ارتفاع ۸۴ متر و در اطراف آن هشت گنبد کوتاه‌تر به ارتفاع ۲۸ متر که هر کدام با هشت گنبد کوچکتر احاطه شده‌اند، در حالت نیمه کاره وجود دارند.

“محمد قاسم عبدالغفور” یک معمار و استاد دانشگاه عراقی در این باره می گوید: متأسفانه، ما میراث کشور را نادیده گرفته‌ایم. این پروژه‌ها متعلق به همه مردم عراق است، باید از این میراث استفاده و آنها را به مکانی فرهنگی وگردشگری تبدیل کنیم. همه اینها پول عراق است و دولت و ملت باید از آن سود ببرند.

یک مقام ارشد دولتی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت: پس از سقوط رژیم سابق، مسجد تحت کنترل حزب فضیلت اسلامی درآمد. این حزب هرگز نتوانست ساخت و ساز را کامل کند، زیرا هزینه‌های آن بسیار زیاد است. او به یاد می‌آورد که صدام مسجدی بزرگتر از تاج محل می‌خواست.

این مقام مدعی شد که حزب فضیلت اسلامی از برنامه‌های دولت برای تبدیل مسجد به دانشگاه یا موزه جلوگیری کرده است.

اکنون اعضای این حزب نمازهای جمعه را زیر یکی از گنبدهای فرعی مسجد برگزار می‌کنند.

“سبیح کتینی” که یک فعال سیاسی است می گوید که نیروهای امنیتی عراق چندین بار تلاش کرده‌اند تا مالکیت این مسجد را در دست بگیرند اما موفق نشدند.

“سیسلیا پیری” کارشناس معماری، مسجد الرحمن را محصول سیاست نمادگرایی معماری می‌داند که رژیم بعثی صدام در پیش گرفته بود.

پیری، متخصص معماری بغداد در قرن بیستم ادامه داد: تا زمانی که مسجد از درگیری‌های حزبی دور نشود، ساخت و ساز از سر گرفته نمی‌شود و وضعیت موجود باقی می‌ماند.

این مسجد هم مثل مردم عراق چشم به اتفاقات سیاسی این کشور دوخته است.

مسجدی که پایه های آن از پاهای مردم قوی تر است و همچنان شاهد بازی های سیاسی احزاب در عراق است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا