اخباراروپاجهانجهان اسلام

نگرانی مسلمانان بوسنی از پایان یافتن پیمان دیتون

کشتار مسلمانان بوسنی و هرزه گوین توسط نیروهای مسیحی صرب، بدون شک یکی از وحشیانه ترین جنایت های بشری در قرن 20 به شمار می رود.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ اما در نهایت پیمانی به نام دیتون میان طرف درگیر امضا شد و به چند سال جنگ داخلی در این کشور پایان داد.

بیش از ۲۶ سال از توافق صلح بوسنی معروف به پیمان دیتون، می گذرد. پیمانی که میان مسلمانان و کروات‌ها امضا شد و جلوی کشتار مسلمانان بی گناه بوسنی را گرفت.

اکنون بعد از گذشت 26 سال از امضای این پیمان، مسلمانان به شدت نگران پایان یافتن این پیمان و به راه افتادن دوباره خشونت و جنگ داخلی هستند.

بعد از حمله صرب‌ها به بوسنی و کشتار ۱۰۰ هزار نفر، صلح دیتون به ابتکار ایالات متحده آمریکا و اروپا پا گرفت و با اینکه همه طرف‌ها از آن راضی نبودند، اما تاکنون به آن احترام گذاشته‌اند.

بر اساس قانون اساسی جدید، بوسنی به دو بخش تقریبا مساویِ مبتنی بر قومیت تبدیل شد: یک بخش این سرزمین «فدراسیون بوسنی و هرزگوین» نام گرفت که خانۀ بوسنیایی‌ها و کروات‌های عمدتا مسلمان شد و در بخش دیگر آن «جمهوری صربسکا» نام گرفت که شهروندان صرب‌تبار این سرزمین را در خود جای می‌داد.

هر کدام از این دو بخش رئیس جمهور و نخست‌وزیر خود و استقلالی گسترده دارند و یک دولت مرکزی تحت عنوان «شورای سه نفره ریاست جمهوری» نیز در سارایوو، پایتخت این کشور فدرالی دایر است و در نهایت رئیس جمهوری ملی که از مسیر این شورا تعیین می‌شود، بر هر دو بخش حکومت می‌کند.

هیچ مرز مشخص و بسته‌ای میان این دو بخش وجود ندارد با این وجود مردم قومیت های مختلف، جدای از یکدیگر و در میان اعضای قوم خود زندگی می‌کنند. همین موضوع باعث نگرانی است.

بسیاری از مردم بوسنی که باقیمانده نسل‌کشی وحشتناک صرب‌ها هستند با نگرانی اخبار کشورشان را دنبال می‌کنند. آنها نگران هستند کشور کوچک و آرامشان دوباره صحنه منازعات قومی، مذهبی و سیاسی شود و دوباره خاطره کشتارها زنده شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا