آسیااخبارجهانجهان اسلام

آیت الله علوی بروجردی: آموزه های اسلام و تشیع را به دیگران تحمیل نکنیم

مقام های مختلف در ایران در موضوع نشر و تبلیغ آموزه های اسلام و مذهب شیعه، با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در همین راستا آیت الله سید “محمدجواد علوی بروجردی” از علمای برجسته شهر مقدس قم طی سخنانی اعلام کرد که “آموزه های اسلام و تشیع را به دیگران تحمیل نکنیم”.

آیت الله سید “محمدجواد علوی بروجردی” در آیین رونمایی ترجمه فارسی دانشنامه امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام که در بیت آیت الله العظمی بروجردی علیه رحمه در شهر مقدس قم برگزار شد، طی اظهاراتی گفت: یکی از آثاری که در زمینه تاریخ اهلبیت علیهم السلام بسیار ارزشمند است این دانشنامه است. ما چنین آثاری در زمینه تاریخ اهل بیت علیهم السلام نداشته ایم و این از خدمات حوزه علمیه شهر مقدس نجف در سطح بین المللی و جهانی است.

ایشان تاکید کرد: مسئله ترجمه یکی از مشکلات مهم بوده و افرادی که می خواهند ترجمه کنند، گاهی خیال می کنند که همین مقدار دانش زبان که دارند کافی است، در حالی که برخی اصطلاحات خاص بوده و مترجم باید آن را درست بفهمد و بعد بتواند به زبان دیگر ترجمه کند.

آیت الله علوی بروجردی مطرح کرد: نوعا آثار شیعه که به غرب عرضه شده، آثاری بوده که به زبان اصلی نوشته شده است. ما علما مانند یک بچه تاجری هستیم که پدر خود را از دست داده و نمی داند که چگونه از مال پدر خود استفاده صحیح بکند. ما ثروتی که اهل بیت علیهم السلام برایمان گذاشته اند را نتوانسته ایم استفاده کنیم؛ تلخ تر اینکه این ثروت را به باد می دهیم و گاهی اوقات خطاکاری های خود را به امیرالمومنین علیه السلام نسبت می دهیم.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما در سفری که در مکه حضور داشتیم، مشاهده کردیم، وهابی ها کار خود را تعطیل می کردند که دعای کمیل حضرت امیر را گوش دهند.

وی افزود: ما باید اسلام و تشیع را به دیگران عرضه کنیم؛ اما باید دقت کنیم که نمی توانیم این آموزه ها را به کسی به اجبار تحمیل کنیم.

آیت الله علوی بروجردی در پایان گفت: به بیان جرج جرداق مسیحی، حضرت علی علیه السلام شخصیتی بود که بسیار مظلوم واقع شده و وقتی از او سوال شد که بین مسیح و علی علیه السلام کدام را ترجیح می دهی بیان کرد که اگر بگویم علی را، مسیح پیامبرم است و نمی توانم؛ اگر بگویم مسیح را، با عقل و منطق جور در نمی آید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا