آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی (دام ظله): کسانی که به ناحق بر جایگاه شامخ ائمه تکیه زدند جایگاه خود را در جهنم استوار و قطعی کردند

مرجعیت شیعه، حضرت آیت الله العظمی حاج سید “صادق حسینی شیرازی” دام ظله هر ساله به مناسبت سالروز شهادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، به سخنرانی می پردازند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ بر همین اساس، معظم له روز سه شنبه به همین مناسبت به ایراد سخنرانی پرداختند.

مرجعیت شیعه، حضرت آیت الله العظمی حاج سید “صادق حسینی شیرازی” دام ظله در سخنرانی روز گذشته خود که در بیتشان در شهر مقدس قم و با حضور علماء، فضلا، فقها، خطبا، روحانیون، طلاب علوم دینی، مقلدان مرجعیت شیعه و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برگزار شد، مطالب مهمی بیان فرمودند.

معظم له در ابتدای سخنرانی ضمن تسلیت گویی به مناسبت شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه، فرمودند: بعد از شهادت پيامبر خدا صلی الله علیه وآله، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به مسجد ایشان آمدند و خطبه مهمی را ایراد کردند که باعث روشنگری بود. حضرت زهرا خطبه خود را با کلمه «یا ایها الناس» شروع کردند. پس باید این خطبه به جهانیان رسانده شود و نه فقط به مسلمانان.

ایشان افزودند: حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب ایشان برای این منظور به شهادت رسیدند که صدای حضرت زهرا سلام الله علیها به جهان برسد. در هیچ زمانی همانند زمان ما امکانات برای رساندن فرمایشات ایشان فراهم نبوده است. حضرت زینب سلام الله علیها و دیگر اعضای خاندان ولایت آن همه مشقت های فجیع را تحمل کردند که صدای عاشورا را به مردم دنیا برسانند. امروزه با توسعه امکانات ارتباطی این امر به سادگی و گستردگی ممکن است.

مرجعیت شیعه در ادامه افزودند: اهل باطل همیشه از دو ترفند بهره می گیرند: یا دروغ می گویند و یا مغالطه می کنند. دروغ های آشکاری که تا به امروزه علیه تشیع و اسلام راستین بسته اند را اگر گرد آورند، به صدها جلد کتاب می رسد. مکرر در روایات معصومین علیهم السلام درباره کسانی که به ناحق بر جایگاه شامخ ائمه تکیه زنند فرموده اند: جایگاه خود را در جهنم استوار و قطعی کردند.

معظم افزودند: در حکومت پادشاهی در عراق به زائران ایرانی ویزای سفر به عراق داده نمی‌شد و حکومت ایران هم به ایرانیانی که قصد زیارت عتبات را داشتند پاسپورت نمیداد. نقل شده است که در آن برهه جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر رهسپار مرزهای عراق شدند. آنها را از حدود 100 هزار فلس تا ده دینار جریمه می کردند. عده ای را هم از 3 روز تا 15 روز زندانی می کردند و دست آخر او را به کشور خود باز می گرداندند.

مرجعیت شیعه همچنین فرمودند: مرحوم شیخ حسین کاشف الغطاء در یکی از آثار خود به نقل از یکی از کشیشان نقل می کند که گفته شما نمی دانید چگونه از امام حسین علیه السلام استفاده کنید، اگر ما امام حسین علیه السلام را داشتیم در همه نقاط جهان، در دشت ها و روستاها پرچم هایی نصب می کردیم و نام حسین را بر آنها ثبت می کردیم. آری، امام حسین جهانی است متعلق به جای خاصی نیست.

در خصوص میزبانی مردم عراق از زائران امام حسین علیه السلام داستان های زیادی تاکنون نقل شده همچنین از کسانی که آه در بساط ندارند اما هستی خود را برای زائران حضرت علیه السلام پیشکش می کنند. هزاران مورد این گونه دیده شده است.

حضرت آیت الله العظمی حسینی شیرازی فرمودند: زائران امام حسین علیه السلام را باید یاری کرد. وای به حال آنان که کمک نمی کنند و در عوض زائران را اذیت می کنند. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله حضرت سیدالشهدا علیه السلام را در مقابل خود نشانده بودند و بی اختیار گریه کردند و فرمودند: وای به حال آنکه می تواند حضرت را یاری کند ولی یاری نکند.

بدتر از آنها، کسانی هستند که زوار امام حسین علیه السلام را اذیت می کنند از مأمون و هارون و دیگر خلفای جائر اموی و عباسی، تا روزگار حاضر.

ایشان افزودند: مردم در برابر امام حسین علیه السلام بر دو دسته اند. عده ای ناصران و یاران ایشان هستند که اهل بهشت اند. دسته دیگر کسانی که یا از یاری او خودداری می کنند و یا نستجیر بالله کارشکنی می کنند. این دسته اخیر در روایت به مجازاتی بزرگی در جهنم گرفتار می شوند.

مرجعیت شیعه ادامه دادند: حج واجب است؛ هر کس که از آن روی گرداند، یعنی مستطیع باشد و نرود او را مخیر می کنند که یا یهودی بمیرد و یا نصرانی.

زیارت امام حسین علیه السلام بر خلاف حج است که بنا به اجماع علما ترس از کشته شدن آن را باطل می کند و رفتن به حج کاری حرام شمرده می شود تا حدی که اگر کشته شود نمازهایی که در راه حج خوانده است را هم باید برای او قضا کنند. و اگر کشته نشود حجش باطل نیست ولی نمازهایش را باید قضا کند. اما قصه زیارت امام حسین علیه السلام چنین نیست. در طول تاریخ بارها کربلا گرفتار وبا و طاعون می شد ولی هرگز کسی از علما حکم به حرمت زیارت ندادند. زیارت امام حسین علیه السلام واجب نیست، ولی با این تفاوت که اگر کسی یقین کند که در سفر زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام کشته می شود و به زیارت برود و کشته شود، نمازهایش مقبول است و روح پاکش به اعلی علیین برده می شود.

معظم له افزودند: امسال که مشکلاتی مشابه میان دو کشور ایران و عراق روی داد، آیا اگر فقیهی نامه ای در حمایت زائران می نوشت کسی به آن توجه می کرد؟! خدا از قضیه امام حسین علیه السلام نمی گذرد. خوشا به حال آنانی که در راه زیارت امام حسین علیه السلام سختی کشیدند، و بدا به حال آنانی که کمک نکردند. قرض دادن به زائران حضرت سیدالشهدا علیه السلام نصرت ایشان است.. قرض گرفتن سنت رسول خدا صلی الله علیه وآله بوده است آن که استطاعت مالی رفتن به زیارت حضرت را ندارد قرض کند. آنانی که مکنت مالی دارند جا دارد که قرض دهند. اربعین امسال با این حادثه ناخوشایند سپری شد، کاش که این حادثه دیگر روی ندهد. حیف است کسی بتواند حضرت را یاری کند و از این کار خودداری ورزد و خود را دچار عذاب جهنم کند.

حضرت آیت الله العظمی حسینی شیرازی در ادامه درباره خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها، چکیده ای جامع از احکام و عقاید و اخلاق اسلامی است. سزاوار است که محتوای این خطبه به گوش مردم دنیا برسد. آیا ما شیعیان نمی توانیم خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها که جزوه ای بیش نیست به زبان های زنده دنیا ترجمه کنیم و آن را در شبکه های ماهواره ای دنیا پخش کنیم؟!

ایشان افزودند: منافقان همواره با پیامبر صلی الله علیه وآله بودند. در یک سفر پیامبر صلی الله علیه وآله روزه خود را شکستند اما آنها پیروی نکردند و بر روزه خود ماندند. پیامبر درباره آنها ۳ بار فرمودند: آنها کارشکنان‌اند.

مرجعیت شیعه در ادامه بیانات خود درباره موضوع ازدواج و طلاق مطالبی بیان کرده و فرمود: از احکام اسلامی که باید توجه ویژه‌ای در زمانه ما برای آن صرف کرد، طلاق است. امروزه طلاق به نحو فجیعی در دنیا رو به گسترش است. جا دارد که در این باره میانجیگری شود.  پایین آمدن آمار ازدواج و کم شدن آن، مشکل دیگری است که باید در اجرای آن، کوشش شود. اگر بالا بودن مهریه مانعی برای ازدواج است چه بسا با میانجیگری و نصیحت کردن برطرف شود. پایین بردن آمار طلاق و افزایش آمار ازدواج از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود. تسهیل در ازدواج جوانان که استطاعت مالی برای ازدواج ندارند از وظایف حاکم اسلامی است. اگر امروزه حاکمان اسلامی در این کار کوتاهی کنند و جوانان به گناه بیفتند، آن گناه برای حاکم نیز نوشته می شود. جا دارد که در این امر کمک کنید و از طلاق ها جلوگیری کنید و ازدواج ها را آسان نمایید.

ایشان همچنین درباره افزایش تعداد حسینیه های جهان، فرمودند: همگی باید تلاش کنید که حسینیه‌ای بر حسینیه های دنیا بیافزایید. به خاطر دارم که عده‌ای به نزد مرحوم برادرم حاج سید محمد شیرازی آمدند و گفتند که ما در منطقه خود حسینیه نداریم و توان احداث آن را هم نداریم. آقا صد تومان به آنها دادند. آنها نیز ما بقی مبلغ را در مدتی تهیه کردند و حسینیه ای ساختند. اکنون این حسینیه که با ساخت آن صد تومان شروع شد، بیش از ۵ میلیارد ارزشگذاری شده است.

معظم له افزودند: حاضران در حسینیه ها اغلب به خودکشی، ترور، سرقت و خیلی از جرم های شایع دیگر دست نمی زنند. اینها از برکت این مرکز است.  تمام حسینیه ها در دنیا باید مدرسه شود. تعلیم عقاید و احکام و ضروریات دین واجب است. از این رو در هر جا که حسینیه نیست باید کوشید که حسینیه احداث کرد. دیگر آنکه حسینیه ها را نوعا باید همانند مدرسه انگاشت و در آنها به تعلیم دین به جوانان اهتمام ورزید.

ایشان در پایان فرمودند: امیدوارم اتفاق ناخوشایندی که در اربعین امسال روی داد دیگر‌ بار روی ندهد، به ویژه از جانب آنانی که خود را شیعه می دانند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا