اخبارافغانستانجهان اسلام

اساتید دانشگاه های جهان: طالبـ،ـان مشروعیت ندارد

به قدرت رسیدن طالبان و رفتارهای این سنی های تندرو، این بار صدای اساتید دانشگاه های جهان را هم در آورده است.

اساتید دانشگاه های معتبر جهان خواستار به به رسمیت نشناختن سنی های تندروی طالبان به عنوان حاکمان افغانستان شدند.
علی اکبری گزارش می دهد:

شماری از استادان دانشگاه‌های معتبر امریکا، اروپا، استرالیا هند و برخی کشورهای دیگر جهان از جامعه بین الملل خواسته اند که سنی های تندروی طالبان را به خاطر نقض حقوق مدنی و بشری مسئول دانسته و به رسمیت نشناسند.

آنها با انتشار بیانیه ای خواستار دسترسی بدون مانع مردم افغانستان به کمکهای بشری شده اند.

این اساتید دانشگاه‌ گفته اند هر حکومتی که مردم افغانستان را دچار ترس و وحشت کند و آزادی بیان، آزادی اجتماعات و آزادی حرکت را سلب کرده و آنان را از حقوق اساسی شان محروم کند، پذیرفتنی نیست.

در بیانیه این اساتید گفته شده که طالبان پس از به دست گرفتن زمام امور به افغانی‌ها اطمینان دادند که جان و حقوق شان طبق رهنمودهای اسلام محفوظ خواهد بود.

اما عناصر این گروه با تفسیر منحصر به خودشان از قوانین اسلامی، مردم افغانستان را مجبور می‌کنند تا تعبیر سختگیرانه آنان را بپذیرند.

براساس گزارش‌ها طالبان درتضاد با اعلام عفو عمومی، انتقام جویی کرده اند و به وعده‌های حق تحصیل و کار زنان و تشکیل حکومت همه شمول عمل نکرده اند؛ که این کارشان ایجاد رعب و وحشت کرده است.

اساتید دانشگاه معترض به حکومت طالبان از ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد خواسته اند که طالبان را تا زمانی که یک حکومت همه شمول تشکیل نداده وارزش‌های دموکراتیک و کثرت‌گرا را نپذیرفته، به رسمیت نشاسند.

آنان برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان یک سلسله شرایط را پیشنهاد کرده اند که شامل حفظ حقوق بشری افغانستانی‌ها مطابق قوانین بشری جهانی، حفظ حقوق مدنی و سیاسی زنان افغانی مطابق مواد مندرج در قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۴، عقب نیشینی نیروهای طالبان از دره پنجشیر و حل منازعه بین طرفین از طریق گفتگو، توقف اعمال خشونت برضد کسانی که با نهادهای بین المللی کار کرده اند، برگزاری انتخابات تحت نظارت ناظرین بین المللی در ۶ تا ۱۲ ماه آینده، احترام به جامعه مدنی افغانستان و حمایت از حق آزادی بیان و آزادی علمی، می باشد.

به گفته فعالان افغانستانی، این بیانیه در حالی منتشر شده که جدیدترین جنایت سنی های تندروی طالبان معرف ذات حقیقی آنان است.

این سنی های تندرو در ولایت شیعه نشین دایکندی، پدری را جلوی چشمان کودکش به دار آویختند.
پدری که دیگر نیست و تنها جرمش پیروی از مذهب تشیع بود…

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا