آسیااخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودیعلم و فناوریفرهنگ و هنر

نظرسنجی برای لغو تدریس قرآن در دانشگاه‌های عربستان جنجال برانگیز شد

نظرسنجی دولت عربستان سعودی درباره لغو تدریس دروس قرآنی در دانشگاه‌های این کشور، جنجال گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ حساب کاربری «نظرسنجی سعودی» در توئیتر، سؤالی را درباره لغو تدریس دروس قرآنی در دانشکده‌های دروس عملی دانشگاه‌های عربستان مطرح کرد و نوشت: نظر شما درباره لغو تدریس دروس قرآنی در رشته‌های انسانی و علمی و اکتفا به اضافه کردن این درس به رشته‌های دینی چیست؟

نظرسنجی برای لغو تدریس قرآن در دانشگاه‌های عربستان جنجال برانگیز شد

این نظرسنجی موافقان و مخالفان بسیاری داشت و جنجالی در شبکه‌های اجتماعی بر سر این سؤال به وجود آمد.

“ابو اریج صفوانی” در حساب کاربری خود با تأیید این نظر نوشت: دروس قرآنی مورد استفاده دانشجویان نیست به ویژه زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند. بلکه حتی به آن توجهی هم نمی‌کنند و حتی در شغل خود به آن عمل نمی‌کنند.

یکی دیگر از کاربران فضای مجازی نوشت: اکثر کسانی که با این نظر مخالفت می‌کنند، اگر الان کلاس تدریس قرآن را در محل کار آنها برایشان بگذارند، آن را نمی‌پذیرند و ناراحت می‌شوند! و می‌گویند ما قرآن یاد می‌گیریم در حالی که تخصص ما متفاوت است. آیا این تناقض نیست؟ شما این را چگونه تفسیر می‌کنید؟

از سوی دیگر “محمد یحیی ساهر” از دیگر کاربران فضای مجازی عربستان نوشت: من به شدت با لغو تدریس دروس قرآنی مخالفم زیرا اگر دروس دینی و شرعی تدریس نشود، پس ما چه چیزی بیاموزیم که پس از مرگ برای ما سودمند باشد؟ بسیاری از افراد قرائت صحیح قرآن کریم را نمی‌دانند یا خوب بلد نیستند. بسیاری نیز احکام و واجبات نماز و مبطلات آن را نمی‌دانند.

وزارت آموزش و پرورش عربستان در ساختار جدید خود یک مرکز تخصصی به نام «مرکز توسعه برنامه درسی» را ایجاد کرده است که وظیفه اصلی آن تهیه سیاست‌ها و استانداردهای برنامه‌های درسی و آموزشی و ادغام مواد درسی دینی در یک واحد درسی در مدارس و دانشگاه‌های این کشور است.

این وزارتخانه سال گذشته تصمیم گرفت شش ماده درسی دینی یعنی: قرآن، تجوید، توحید، فقه، حدیث و تفسیر را در یک ماده درسی ادغام کرده و همه آنها را به نام «مطالعات اسلامی» نامگذاری کند که به وسیله یک معلم تدریس می‌شود و ارزش آن به اندازه یک واحد درسی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا