آمریکااخبارجهان

بی ‌توجهی به اسلام‌هراسی در رقابت‌های انتخاباتی کانادا

یک هفته مانده به برگزاری انتخابات فدرال در کانادا، مسلمانان این کشور از عدم توجه سیاستمداران به موضوع نژادپرستی و نفرت که اخیرا به شدت افزایش یافته است، نگران هستند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ “فرید خان” بنیانگذار سازمان کانادائیان متحد علیه نفرت در گفتگویی با CBC News گفت: ما نمی‌توانیم به سیاستمداران اجازه بدهیم که این مسئله را نادیده بگیرند.

بی ‌توجهی به اسلام‌هراسی در رقابت‌های انتخاباتی کانادا

وی افزود: من فکر می‌کنم این موضوع (نژادپرستی) نه تنها به کانادایی‌هایی که هدف نژادپرستی قرار گرفته‌اند، بلکه به دهها هزار نفر از متحدان آنها که امسال برای حمایت از سیاه‌پوستان، بومیان و مسلمانان این کشور به خیابان‌ها آمدند مربوط می‌شود.

در پی درخواست‌های گسترده مقامات برای مقابله با نژادپرستی، خشونت ناشی از نفرت و افزایش نفوذ گروه‌های راست افراطی، نگرانی مسلمانان در مورد حملات اسلام‌هراسانه در استان‌های سراسر کانادا افزایش یافته است.

در دهه گذشته، شاهد افزایش جنایات نفرت علیه مسلمانان از ۴۵ مورد در سال ۲۰۱۲ به ۱۸۱ مورد در سال ۲۰۱۸ بوده‌ایم. این تعداد در سال ۲۰۲۰ به ۸۲ مورد کاهش یافت اما در ۱۲ ماه گذشته نمونه‌های خشونت شدید از جمله حمله تروریستی در شهر لندن در اونتاریو و چاقوکشی علیه سرپرست مسجد در تورنتو مشاهده شد. به گفته یکی دیگر از فعالان مسلمان، باید با این نفرت فزاینده مقابله شود.

مدیر شورای ملی مسلمانان کانادا افزود: این امری است که باید از سوی هر نخست‌وزیری مورد توجه قرار گیرد. هر سه حزب اصلی کانادا درباره لایحه ۲۱ (ممنوعیت پوشش حجاب در ادارات دولتی) ناموفق عمل کرده‌ و این قانون نژادپرستانه در کتاب قواتین باقی ماند.

لیبرال‌ها در طول مبارزات انتخاباتی خود برخی از ۶۱ توصیه اخیر شورای مسلمانان این کشور برای مقابله با اسلام‌هراسی را در بستر مبارزات انتخاباتی خود و همچنین به عنوان یک برنامه اقدام ملی برای مبارزه با نفرت پذیرفته‌اند.

محافظه کاران همچنین قول داده‌اند که بودجه برنامه زیرساخت‌های امنیت فدرال را دو برابر کرده و به درخواست نهادهای دینی برای محافظت از دینداران توجه کنند.

حزب دموکراتیک ملی تنها حزبی است که به صراحت از تعیین نماینده ویژه در مورد اسلام‌هراسی حمایت کرده است و همچنین قول داده که برای مقابله با نفرت‌پراکنی آنلاین اقدام کند.

با این حال، هیچ یک از رهبران فدرال متعهد به مداخله برای مبارزه با لایحه ۲۱ کبک در دادگاه نشده‌اند؛ موضوعی که حمید سلیمی، امام جماعت مسجدی در تورنتو معتقد است باید تغییر کند.

وی می‌گوید: من معتقدم که دولت‌ها هرگز نباید در تصمیمات شخصی مردم دخالت کنند؛ در مورد اینکه آنها چه چیزی می‌خواهند بپوشند، چه اعتقاداتی دارند؛ یا چگونه می‌خواهند آداب دینی خود را انجام دهند. مسائلی از این دست در بحبوحه مبارزات انتخاباتی فراموش شده است.

صبرینا غفار صدیقی، استاد جامعه‌شناسی و جرم شناسی در کالج شریدان می‌گوید: چهره کانادا در حال تغییر است. ما همیشه به دلیل چند فرهنگی بودن مشهور بوده‌ایم اما این که خود را به عنوان یک نوع ملت نشان دهید یک موضوع است و این که مردم شما در این کشور احساس امنیت کنند، امری دیگر است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا