آسیاآمریکااخبارافغانستانجهانجهان اسلام

پیش‌بینی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان و احیای القاعده و داعش

حوادث رخ داده در افغانستان و تسلط سنی های تندروی طالبان بر این کشور برای شهروندان علی الخصوص شیعیان تهدیدات فراوانی را به همراه داشته و دارد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ البته راه اندازی آنچه طالبان آن را به عنوان یک امارت اسلامی می نامند، آبستن اتفاقات دیگری از جمله تهدید همسایگان است.

ژنرال مارک مایلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفتگو با فاکس ‌نیوز می‌گوید که بعد از خروج نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا از افغانستان احتمال وقوع جنگ داخلی زیاد است.

به گفته این مقام نظامی آمریکا این جنگ داخلی احتمالی می‌تواند به بازسازی سازمان تروریستی القاعده و البته شاخه‌هایی از سنی های تندروی داعش منجر شود.

او درباره این موضوع می‌گوید که قدرت و توانایی عناصر طالبان نقش مهمی در شکل ‌دهی به آینده افغانستان دارد: نمی‌دانم آیا طالبان توانایی لازم برای تحکیم تسلطش بر افغانستان را دارد یا نه- و البته بر اساس ظواهر ماجرا فکر می‌کنم که طالبان به سختی خواهد توانست قدرتش را بر افغانستان دیکته کرده و موفق به تشکیل دولت و در ادامه حکمرانی بر این کشور شود.

وی بر این باور است که وضعیت بی‌ثبات و بی‌نظم افغانستان به سازمان‌های تروریستی فرصت می‌دهد از این بی‌نظمی‌ها برای رسیدن به دستاوردهایی و به خصوص محکم کردن جای پایشان در افغانستان استفاده کنند.

او افزود: فکر می‌کنم به احتمال زیاد یک جنگ داخلی گسترده خونین در افغانستان در خواهد گرفت و این جنگ هم به نوبه خود می‌تواند به بازسازی القاعده یا رشد داعش و سایر گروه‌های تروریستی بی‌شمار منجر شود.

به عقیده ژنرال مارک مایلی «در نهایت تا ۱۲، ۲۴ یا ۳۶ ماه آتی و به عبارت بهتر تا سه سال آینده شاهد تجدید حیات و حضور پررنگ تروریسم در آن منطقه خواهیم بود».

به گفته صاحب نظران حکومت طالبان و ظهور دوباره القاعده و داعش می تواند خطر بزرگ برای منطقه و خصوصا همسایگان افغانستان و مردم این کشور باشد، حکومتی که با خروج نامناسب کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم و نیز بی برنامگی و فساد حکومت اشرف غنی همراه بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا