آسیااخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعههيئت ها و شعائر حسينى

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: سعی کنید شعیره اربعین بسیار با شکوه برگزار شود

مرجعیت شیعه، حضرت آیت الله العظمی حاج سید “صادق حسینی شیرازی” دام ظله، در شام غریبان امسال نیز مانند سالهای گذشته به سخنرانی پرداخته و مطالب مهمی را بیان فرمودند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ در این مراسم علماء، خطبا، فقها، طلاب حوزه های علمیه، مقلدان مرجعیت شیعه و عموم عزاداران سید الشهداء علیه السلام حضور داشتند و از سخنان و رهنمودهای مرجعیت شیعه، بهره مند شدند.

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: سعی کنید شعیره اربعین بسیار با شکوه برگزار شود

مرجعیت شیعه، حضرت آیت الله العظمی حسینی شیرازی دام ظله به رسم هر ساله، در شام غریبان ۱۴۴۳ در جمع عزاداران حسینی حضور یافتند و بیانات ارزشمندی را ایراد کردند.

معظم له سخنان خود را اینگونه آغاز کردند: بسم الله الرحمن الرحیم، عظم الله اجورنا واجورکم بمصابنا بأبی عبدالله الحسین صلوات الله علیه

از تمام کسانی که در دهه گذشته محرم امسال به هر نحوی شعائر مقدس امام حسین علیه السلام را اقامه، یاری و نصرت کردند تشکر و به حسب وظیفه برای همه آنان دعا می کنم.

هر که در راه اقامه شعائر حسینی زحمت و رنج بیشتری دیده، اجر و ثواب بیشتری در دنیا و آخرت دارد.

سپس معظم له به روایتی از ام ایمن اشاره کردند و فرمودند: از حسین بن احمد، یکی از شاگردان مرحوم ابن قولویه روایتی نقل شده که پسندیده است همگان مخصوصاً جوانان فرهنگی و حوزوی در آن تأمل کنند.

این روایت در حاشیه کامل الزیارات وارد شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در زمانی که امام حسین علیه السلام در سنین کودکی بودند فرمودند در زمان شهادت این امام، ابلیس به یاران خود دستور تشکیک می دهد.

این روایت را ام ایمن برای حضرت زینب سلام الله علیها نقل کردند و ایشان هم در زمان شهادت امیرمؤمنان علی علیه السلام از ایشان درباره آن سؤال کردند که حضرتش آن را تأیید فرمودند.

خدای متعال در قرآن از برخی از انسان ها نیز با تعبیر شیاطین یاد کرده و کسانی که در شعائر حسینی تشکیک ایجاد می کنند از این دسته شیاطین هستند و وظیفه همگان است در برابر آنان مقابله کنند.

روایتی که عرض کردم از چندین وجه شایسته تأمل فراوان است و من همانند تعابیر آن را در هیچ روایت دیگری مشاهده نکرده‌ام.

در این روایت آمده: و پیشوایان و رهبران کفر و پیروان گمراهی با تمام توان برای نابود کردن و پنهان داشتن آن خواهند کوشید، اما هماره ظهور یافته و بالندگی خواهد گرفت.

پس با این تفاصیل کلام پیامبر خدا صلی الله علیه وآله اینگونه معنا می شود که آنان با مشقت و زحمت بسیار سعی می کنند تا جریان امام حسین علیه السلام را محو کنند اما نه تنها محو نمی شود بلکه روز به روز رشد و ظهور می کند.

در ادامه کلام رسول خدا صلی الله علیه وآله آمده که منظور ایشان یهودیان و نصارا نیست بلکه آنان امامان کفر هستند. اینان آن کسانی هستند که در جریان حضرت سیدالشهدا علیه السلام تشکیک می کنند و عالم و برخوردار از علم هستند.

دسته دیگری که در این حدیث به آنان اشاره شده، کسانی هستند که خود اهل علم نیستند اما از امامان کفر تبعیت می کنند.

شایسته است این حدیث رسول خدا صلی الله علیه وآله از جانب فرهنگیان حوزه و دانشگاه مورد تأمل قرار گیرد و بر آن شرح بنگارند.

در روز یازده محرم وقتی اهل بیت علیهم السلام به سمت کوفه حرکت کردند امام سجاد علیه السلام فرمودند: نزدیک بود که جان بسپارم.

در این هنگام حضرت زینب سلام الله علیها این حدیث را برای ایشان بیان کردند و حال ایشان بهتر شد.

پیامبر خدا و امیرمؤمنان و حضرت زهرا و سایر ائمه علیهم السلام آزار فراوانی دیدند و حتی امام زمان ارواحنا فداه نیز در پنج سال اول حیاتشان و در زمان غیبت و در زمان ظهورشان آزار دیده و می‌بینند، اما در مورد آزار هیچ‌ کدام از این بزرگواران، مضامین این روایت وارد نشده و این از اختصاصات امام حسین علیه السلام است.

حضرت آیت الله العظمی شیرازی افزودند: در سال ۱۳۸۰ قمری در کربلای معلی شاهد دو دسته عزاداری یکی در صبح عاشورا و دیگری عزای طویریج در بعد از ظهر بودم که این دو عزاداری در زمان ائمه علیهم السلام و یا حتی تا ۵۰۰ سال قبل سابقه نداشته‌اند. در آن روز شعیره مقدسه صبح عاشورا ۷ دسته بود و شاید همه شرکت کنندگان در آن ۱۰۰۰ نفر نمی شدند و از اذان صبح تا قبل از طلوع آفتاب ادامه می یافت.

عزای طویریج هم با این کیفیت و این عظمت نبود. بنده مکرر در این عزاداری شرکت کرده ام. در آن زمان عبور عزاداران طویریج از دروازه قاضی الحاجات جمعاً به نیم ساعت نمی رسید. اما امروزه چه جمعیتی در آن شرکت می کنند؟!

در طول این سال ها بر ضد عزای طویریج و عزاداری صبح عاشورا فراوان فعالیت و دروغ‌پراکنی کردند اما اکنون رشد یافته است

بنده تا سال ۱۳۹۰ قمری در کربلا مشرف بودم تا آن سال آن هفت دسته عزاداری به سی و سه دسته رسیده بود اما ببینید اکنون به چند دسته رسیده است.

یکی از مسئولان ثبت این دسته ها به بنده گفت ۱۵۵۰ دسته تاکنون در انجام شعیره مقدس صبح عاشورا در کربلای معلی ثبت شده است. اگر در هرکدام از این دسته ها حداقل صد نفر شرکت کننده حضور داشته باشند، بیش از صد هزار نفر در این دسته ها حضور دارند که این فقط در کربلای معلی است و این دسته ها در نقاط مختلف عراق و جهان وجود دارد و روز به روز به آن اضافه می شود.

لزومی ندارد که شعائر حسینی حتما در زمان ائمه علیهم السلام وجود داشته باشد و اشکالی ندارد که در طول تاریخ یا امروز به وجود بیاید. فقه، مبنی بر این نیست که مصادیق مختلف در زمان ائمه علیهم السلام وجود داشته باشد. هر چیزی که باعث تجلیل از امام حسین علیه السلام باشد، در هر زمانی احداث شود و جزو محرمات مسلم نباشد، جزء شعائر حسینی است.

آیا در زمان ائمه علیهم السلام چنین جمعیتی در زیارت اربعین شرکت می‌کرد؟! این زیارت تجلیل از امام حسین علیه السلام و از شعائر آن حضرت است که هرکس می تواند، باید به هر نحوی به آن خدمت کند.

بنده از همه اقامه کنندگان شعائر حسینی مخصوصاً ملت شریف عراق تشکر می کنم که اینگونه و پرشور به شعائر مقدس حسینی پایبند هستند.

در تاریخ وارد شده است که شخصی در واقعه کربلا شرکت کرده بود اما هیچ کاری علیه امام حسین علیه السلام و اهل بیت ایشان علیهم السلام انجام نداد. او در خواب دید که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله میله‌‌ای را در کاسه خون زدند و به چشم او کشیدند و فرمودند: چرا در کربلا حضور داشتی و باعث سیاهی لشکر دشمنان پسرم حسین شدی؟ این شخص از خواب بیدار شد و نابینا شده بود. آیا یک نفر در لشکر سی هزار نفری تأثیری دارد که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند باعث سیاهی لشکر دشمنان شدی؟!

مطالب منفی و مثبت در دستگاه حضرت سیدالشهدا علیه السلام همین گونه و بزرگ هستند.

مرجعیت شیعه در این قسمت به بیان خاطره‌ای از پدرشان رضوان الله علیه پرداختند و فرمودند: مرحوم والد ما از مراجعی بودند که بسیار محتاط بودند اما ایشان به سرعت اجازه صرف سهم امام را برای اقامه شعائر حسینی می دادند.

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در بخش پایانی سخنانشان فرمودند: مسأله دوم اربعین حسینی است که هرکس باید در حدّ توان برای تعظیم آن بکوشد؛ چراکه این شعیره مقدسه در ابعاد گوناگون بی‌نظیر است. سعی کنید این شعیره بسیار باشکوه تر برگزار شود؛ هرچند که بسیار بسیار باشکوه است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا